Frank van der Linde wilde een sexy lingeriesetje kopen voor zijn vriendin en kwam uit bij Hunkemöller. Eerst wilde Frank weten of het setje was gemaakt zonder uitbuiting van de makers in Bangladesh. Nu is Frank nogal activistisch van aard, zo deed hij eerder dit jaar al aangifte tegen weblog GeenStijl. Hij belde Hunkemöller net zolang tot hij antwoord kreeg. Uiteindelijk kwam de afdeling inkoop aan de lijn om het verlossende woord te spreken.

Score Hunkemöller:

Mens
Milieu
Transparantie
Greenwashing

Bangladesh
De inkoopdame verzekerde Frank: “waar wij in een fabriek produceren is er niets aan de hand”.
En dat is onzin. Kleding uit Bangladesh is feitelijk gesubsidieerd door de armste mensen ter wereld. Lange dagen werken voor een salaris beneden de armoedegrens is de ultieme armoedeval. Harder werken kan niet meer, meer verdienen dus ook niet, het leven blijft beperkt tot overleven. Volgens de Schone Kleren Campagne verdienen kledingmakers in Bangladesh met een minimumloon van euro 28,60 per maand negen keer minder dan dat ze zouden moeten verdienen. Komt kleding uit Bangladesh, dan is er dus by default sprake van uitbuiting. En dat geldt dus ook voor de collecties van Hunkemöller.

HunkemöllerHet in 1886 opgerichte Nederlandse bedrijf behoort tot de grootste lingeriespecialisten van Europa. Hunkemöller is marktleider in de Beneluxlanden. Hunkemöller heeft ruim 3.000 medewerkers in dienst en boekte in 2013 een omzet van 272 miljoen euro. Hoewel het bedrijf de laatste paar jaren licht verlies leed, wil Hunkemöller alleen al in Duitsland meer dan 500 extra winkels openen in de komende 5 jaar.

Kledingmakers
De inkoopmevrouw refereerde aan het lidmaatschap bij Business Social Compliance Initiative (BSCI), wat zou moeten garanderen dat arbeiders onder goede arbeidsomstandigheden werken. Daarbij kun je denken aan: het recht op het vormen van een vakbond, veilige werkomstandigheden, geen dwang- en kinderarbeid. BSCI is een initiatief van de grootste Europese bedrijven om structureel de arbeidsomstandigheden in de gaten te houden. De inspanningen die zo’n lidmaatschap met zich meebrengt is beter dan niks doen. Maar een eindstation is BSCI ook bepaald niet. Een ‘leefbaar loon’ wordt alleen “aangemoedigd”. Voor de kledingmakers bieden aanmoedigingen nog geen soelaas.

patent brassiere jacobs 1914

De Amerikaanse Mary Phelps Jacob vroeg 3 november 1914 het patent aan voor de brassiere.

Bedrijfskompas
De normen en waarden van Hunkemöller zijn verder vastgelegd in de gedragscode, die via de website is te downloaden. De Britse CEO Philip Mountford doet het voorwoord bij dit morele bedrijfskompas. Wie dat leest, merkt dat hij in dit kaderstellende stuk niet veel verder komt dan zaken als marktaandeel, groeipotentie, marktpositie, expansie, omzet en winstpercentages.
Oftewel, Hunkemöller draait om geld. De uitgangspunten in de ‘code voor goed gedrag’ moeten bijdragen aan deze nobele waarden van het bedrijf. De opbrengsten van Hunkemöller zijn ten bate van Mountford en de huidige eigenaren: de Franse private-equityclub PAI Partners.

 

Rana Plaza
Hunkemöller heeft het Bangladesh-akkoord voor brandveiligheid in de fabrieken niet ondertekend, ondanks aandringen van de Schone Kleren Campagne. De catastrofale Rana Plaza-fabrieksbrand zou zich nooit meer mogen herhalen. Hunkemöller verklaarde al voldoende maatregelen te hebben genomen, door haar fabrikanten te verplichten om zelf te zorgen voor inspecties. De fabrieken doen op hun beurt wél mee aan het veiligheidsakkoord. Voor Hunkemoller lijkt de zaak dus opgelost. Het bedrijf wentelt haar deel van de kosten af op de merken die het akkoord wel hebben getekend, en op de naaiateliers zelf.

lingerie in vietnam

Biologisch katoen
De Hunkemöller gedragscode voorziet ook in de milieuproblematiek, met het noemen van duurzame grondstoffen, het vermijden van chemicaliën die schadelijk kunnen zijn en het besparen van energie. In de Hunkemöller webshop is echter geen enkel artikel te vinden dat is gemaakt met milieuvriendelijke materialen zoals biologisch katoen. Een lijst van te vermijden chemicaliën ontbreekt ook. Of Hunkemöller per saldo haar energieverbruik daadwerkelijk vermindert is evenmin transparant. Dat maakt de afsluitende zin in het voorwoord van Mountford wat begrijpelijker: “Vergeet alstublieft niet dat het verspreiden van vertrouwelijke informatie Hunkemöller kan schaden, en dat kan leiden tot disciplinaire maatregelen tegen Hunkemöller medewerkers en juridische actie jegens handelspartners”.

Gedragscode
Tot slot een tip voor Frank, en andere lingeriekopers. In de Hunkemöller gedragscode staat onder het kopje 'Integriteit': We expect our employees to show integrity and honesty in their mutual relationships and in relationships with third parties. Dat de inkoopdame jou onzin vertelt is, zou je kunnen zeggen, een schending van de Hunkemöller gedragscode. Maar gelukkig kun je hier terecht: “Any concerns, by anyone in or outside of Hunkemöller, about breaches of this Code of Conduct can be reported to the Hunkemöller Compliance Officer by e-mailing compliance@Hunkemoeller.nl”.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Niels Oskam is oprichter van de duurzame merkenvergelijker Rank a Brand. Voor OneWorld meet hij de duurzame prestaties af tegen het beeld …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief