Achtergrond

AkzoNobel en SOS Kinderdorpen slaan handen ineen voor jeugdwerkgelegenheid

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

“Voor onze doelgroep, kinderen zonder een veilig thuis, is het niet eenvoudig om werk te vinden”, vertelt Margot Ende-van den Broek, algemeen directeur van SOS Kinderdorpen in Nederland. “Deze kinderen hebben geen vader of moeder die ze elke ochtend naar het werk zien gaan. Zij missen dat voorbeeld. Simpelweg contact hebben met een volwassene die een baan heeft, is waardevol. Zo komen de jongeren in aanraking met het leven en de levenslessen die je normaal gesproken van je ouders meekrijgt. Ze leren hoe je sollicitatiebrieven schrijft, hoe het eraan toe gaat in een bedrijf en hoe belangrijk het is om een vak te leren.”

Bij de bestrijding van jeugdwerkloosheid ligt samenwerking met bedrijven voor de hand

Zo kom je als jongere aan een baan

Het tegengaan van jeugdwerkloosheid is een van de strategische doelen van SOS Kinderdorpen wereldwijd, naast de opvang van kinderen zonder ouderlijke zorg en het ondersteunen van kwetsbare families om te voorkomen dat kinderen er alleen voor komen te staan. Aan de totstandkoming van deze strategie werkten jongeren uit 26 landen mee. Ende-van den Broek: “Bij de bestrijding van jeugdwerkloosheid ligt samenwerking met bedrijven voor de hand. Bedrijven hebben de banen. En medewerkers van die bedrijven weten bovendien hoe je aan een baan komt, want zij hebben er ooit een bemachtigd. Die kunnen ‘onze’ jongeren dus wat leren.”

Partnerschappen voor de doelenOm de SDGs te behalen moeten regeringen, bedrijven, burgers en organisaties samenwerken.

De ‘mannen-met-het-kwastje’

Dergelijke kennisdeling zit ook in de samenwerking tussen SOS Kinderdorpen en AkzoNobel, maar het gaat verder dan dat. De multinational gaat SOS Kinderdorpen ondersteunen door onder andere professionele schilderstrainingen op te zetten voor kwetsbare jongeren. Als onderdeel van hun opleiding renoveren de jonge schilders samen met medewerkers van AkzoNobel ‘hun’ SOS kinderdorp of hun eigen woonomgeving.

“Die schilderstrainingen geven we vanuit onze eigen professionele AkzoNobel Academies”, vertelt David Menko, hoofd Marketing van Decorative Paints bij AkzoNobel. “Zo’n opleiding helpt de jongeren om hun vak beter uit te voeren. Maar het gaat ook over trots. De leerlingen zeggen zelf dat schilders worden gezien als de mannen-met-het-kwastje en niets meer dan dat. Maar als deze jongeren een vak leren, als ze het schildersvak ook echt als vak gaan zien, verhoogt dit hun eigenwaarde. Ze leren bijvoorbeeld een bedrijf te runnen en facturen te sturen. Ze krijgen beroepstrots.”

Met samenwerking bereik je meer

Ende-van den Broek: “Wij kunnen dit niet alleen. Om te zorgen dat de jongeren in onze doelgroep een baan kunnen krijgen, hebben we echt bedrijven als AkzoNobel nodig. In dat opzicht is SOS Kinderdorpen de laatste jaren veranderd. Wij zien onze rol nu anders. Wij vragen bedrijven niet meer enkel en alleen om bij te dragen aan ons werk, maar we geven ons werk samen vorm. Dat moet ook wel. Met de programma’s van SOS Kinderdorpen bereiken we wereldwijd 400.000 kinderen, waarvan 80.000 in de kinderdorpen en 320.000 in familieversterkende programma’s. Die kinderen kennen we allemaal bij naam. Voor ieder van hen hebben we een persoonlijk ontwikkelplan. We laten ze pas los wanneer dat echt kan. Maar er zijn zoveel meer kinderen en jongeren die een stabiele en veilige familiebasis missen. Wereldwijd zijn er 220 miljoen kinderen die geen veilige thuisbasis hebben; dat is 1 op de 10 kinderen. Voor een grotere impact moeten we samenwerken met anderen, met bedrijven en overheden. En moeten we op andere manieren denken. Via samenwerking met bedrijven als AkzoNobel kunnen wij meer bereiken…”

SDGs

…Wil je meer lezen over de samenwerking tussen AkzoNobel en SOS Kinderdorpen? Ga dan snel naar www.sdgnederland.nl, hét Nederlandse platform voor een eerlijke en duurzame wereld in 2030. Leer alles over de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen, kom erachter wat Nederland doet met de doelen en volg het laatste nieuws. 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons