De jonge slumjournalisten behandelen uiteenlopende thema’s, zoals alcoholgebruik, ondernemen, koken en mode. In de eerste aflevering staan vrouwen uit de sloppenwijk Dandora centraal die plastic tasjes uit het vuilnis halen om die vervolgens uit te wassen en te verkopen.

Authentiek beeld
“Een zwakke mediasector geeft ruimte aan corruptie. Door de sloppenwijk een stem te geven, willen wij de lokale mediasector versterken. Niet met mensen van buitenaf, maar juist met mensen die in de sloppenwijk wonen”, zegt Pim de Wit, directeur VOAMF. “Onze reporters krijgen daarmee ook een kans op een beter bestaan. En wij krijgen een authentiek beeld van het leven en het overleven in de sloppen.”

Price Waterhouse Coopers (PWC) en RTL Nederland ondersteunen het initiatief. Zo reisde onder anderen Rik Konijnenbelt van RTL Nieuws naar Kenia om een masterclass te geven. Vanuit PwC hebben twee consultants drie weken lang geholpen bij het structureren van de organisatie.

De korte documentaires van vijf minuten zijn via www.africanslumjournal.com te bekijken.

Foto boven: De reporters van African Slum Journal aan het werk, VOAMF.

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier