Zijn kledingmerken bereid te verduurzamen?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Nu nog zijn er te weinig kledingmerken die het Convenant voor duurzame kleding hebben ondertekend. Maar op de cruciale datum van 4 juli moet het gaan lukken, denkt Convenantsvoorzitter Pierre Hupperts.

Het IMVO Convenant Duurzame Kleding en Textiel, dat in maart door de Sociaal Economische Raad (SER) werd gepresenteerd, heeft de eerste doelstelling nog niet gehaald. Tijdens een bijeenkomst die woensdag plaatsvond, werd duidelijk dat er nu 27 kledingbedrijven zijn die hebben toegezegd het Convenant te zullen ondertekenen. De overeenkomst wordt echter pas in werking gesteld als er voor 4 juli minimaal 35 merken bereid zijn gevonden zich bij het Convenant aan te sluiten.  

Over de streep

De Bijenkorf liet deze maand als eerste merk weten het Convenant te zullen ondertekenen. Afgelopen woensdag werd duidelijk dat er nog tientallen merken zijn die zich willen aansluiten bij de overeenkomst.  Vanilia, Coolcat, Zeeman, Wehkamp, G-star en HEMA zijn er enkele van. “In totaal hebben 27 merken nu toegezegd mee te willen doen”, vertelt Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie INretail. Hoewel het doel van 35 aangesloten merken daarmee nog niet gehaald is, zegt hij enthousiast te zijn. “We zijn blij met de eerste resultaten. We hebben nu nog tot 4 juli om de laatste merken over de streep te krijgen.” Volgens de voorzitter van het Convenant, Pierre Hupperts, "ziet het er nu naar uit dat het beoogde doel gewoon gehaald gaat worden." 

Het convenant heeft als doel om de kleding- en textielindustrie zelf actief invulling te geven aan de verantwoordelijkheid tot het voorkomen en verminderen van schendingen van mensenrechten, schendingen van dierenwelzijn en natuur- en milieuschade in de productie- of toeleveringsketen. 

Akkoord

Ruim drie maanden geleden werd het convenant, dat moet zorgen voor een verbetering van de arbeidsomstandigheden in de kleding- en textielsector, openbaar gemaakt. Een coalitie bestaande uit de Nederlandse brancheorganisaties VGT, Modint en INretail, de vakbonden FNV en CNV, een aantal maatschappelijke organisaties en de Rijksoverheid, sloten zich erbij aan. Vorige week vond een ontmoeting plaats tussen minister Ploumen, kledingbedrijven en de brancheorganisaties. Bijna dertig bedrijven zeiden mee te willen werken aan het verduurzamen van hun textielketen. Op 4 juli moet het Convenant door alle deelnemende partijen ondertekend worden. Dan zal duidelijk worden of er ten minste 35 kledingmerken, die samen minimaal 30 procent van de omzet in de Nederlandse mode- en kledingmarkt vertegenwoordigen, bereid zijn gevonden om zich te binden aan het akkoord.  

Naast de Bijenkorf ondertekenen de volgende merken op 4 juli het Convenant:
Wehkamp, Zeeman, HEMA, Coolcat, MS Mode, America Today, Miss Etam, Steps, WE Fashion, O’Neill, Sting , Costes, G-Star, Claudia Sträter, Expresso, Vanilia, Summum Women, Manderley, Okimono, Essenza, Lampe Technical Textiles, Schijvens Corporate Fashion, Jolo, BizNiz Confectie, HAVEP, Groenendijk Bedrijfskleding.

Transparantie

De brancheorganisaties zijn in elk geval positief gezind, zo laat Te Grotenhuis weten. En ook minister Ploumen zei tijdens de bijeenkomst, er het volle vertrouwen in te hebben. “Ik ben blij dat er al zoveel bedrijven zijn die de weg naar betere arbeidsomstandigheden en meer transparantie willen bewandelen. Ik reken erop dat de rest snel volgt, zodat we daadwerkelijk aan de slag kunnen.”  

De bedrijven die op 4 juli hun handtekening zetten, moeten binnen een jaar na ondertekening een ‘due diligence’ proces uitvoeren. Hierbij moeten ze de risico’s binnen hun textielketen opsporen en in kaart brengen. Op basis daarvan moeten de bedrijven een jaarlijks plan presenteren aan het secretariaat van het Convenant waarin ze laten zien op welke manier ze de geconstateerde problemen gaan aanpakken.

Ik reken erop dat de rest snel volgt

De negen thema’s waar op dit moment specifiek aandacht aan moet worden besteed, zijn: 1. Discriminatie en gender; 2. Kinderarbeid; 3. Gedwongen arbeid; 4. Vrijheid van vakvereniging; 5. Leefbaar loon; 6. Veiligheid en gezondheid werkplek; 7. Grondstoffen; 8. Watervervuiling en gebruik chemicaliën, water en energie; 9. Dierenwelzijn. 

Gat overbruggen

De partijen die hebben gewerkt aan de overeenkomst, streven in elk geval naar de opzet van twee collectieve projecten; een op het gebied van leefbaar loon en een op het gebied van vakbondsvrijheid. De Schone Kleren Campagne (SKC), de organisatie die zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie, gaf eerder aan het convenant niet te zullen ondertekenen omdat het volgens hen onder meer ontbrak aan duidelijke afspraken omtrent een leefbaar loon. “Tijdens de onderhandelingen hebben we destijds voorgesteld dat bedrijven zich ten doel zouden stellen om binnen vijf jaar het gat tussen het huidige loon van kledingarbeiders en een leefbaar loon te overbruggen, op een door de bedrijven zelf te kiezen manier. Maar dat wilde de kledingbranche niet”, liet Tara Scally van de SKC destijds weten.  

Vijf jaar

Hoewel de SKC geen handtekening onder het Convenant zegt willen te zetten, ziet het er nu naar uit dat genoeg kledingbedrijven wel bereid zijn mee te willen werken aan het plan. De bedrijven die het Convenant ondertekenen, zijn hier voor vijf jaar aan verbonden. Desalniettemin kan een partij, vanaf twee jaar na ondertekening, ervoor kiezen ermee te stoppen. Maar voordat het zover is, eerst nog maar eens afwachten hoeveel bedrijven er daadwerkelijk mee gaan doen. En of het Convenant dus überhaupt in werking wordt gesteld.  

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons