Yes! OneWorld genomineerd voor Mercurs Marketingactie en Reportage van het Jaar

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
De Oscars van de tijdschriften, zo worden de Mercurs genoemd 

Tussen de Libelles, Linda's, Quests, Volkskrant Magazines en Glamours van deze wereld duikt OneWorld sinds een paar jaar op als een bijzonder arthousefilm tussen de blockbusters. We maken dit jaar kans op twee Mercurs.

We zijn genomineerd voor Marketingactie van het Jaar, voor onze grote Redactie Bel-Actie. Een initiatief van Emma Lok (zakelijk manager) in samenwerking met Fatiha Radi (marketingmedewerker). 
Zoals de meeste lezers zich nog wel zullen herinneren, is OneWorld sinds oktober 2015 overgestapt van een gratis naar een betaald magazine. Aangezien we helaas niet persoonlijk bij al onze lezers langs konden gaan, hebben we ervoor gekozen om als redactie zelf onze abonnees te bellen en ze te helpen bij de omzetting naar een betaald abonnement.

Medewerkers van OneWorld bellen persoonlijk naar de abonnees

Dit leidde tot een grote Redactie Belactie, waarbij iedereen op de redactie, maar ook onze buren van Samsam magazine en Kaleidos Research 's avonds na het werk meehielp met bellen. En er belden ook lezers die zich na een oproep op sociale media en in de nieuwsbrief hadden aangemeld als vrijwilliger. 

Lezers hebben zich gemeld als vrijwilliger voor de grote
Redactie Bel-Actie

Door de persoonlijke telefoongesprekken met onze lezers kwamen we veel te weten over wat hen drijft. We wisten we meteen welke artikelen ze waarderen, waarom ze OneWorld lezen, en wie hun favoriete columnist is. Uit onze gesprekken bleek dat veel mensen zich verbonden voelen met onze journalistieke missie. Ze willen graag meer weten over duurzame, mondiale ontwikkeling en vooral ook horen wat ze zelf kunnen doen. Met hun steun gaan we door met onderzoeks- en datajournalistiek, opinie en praktische tips om de beste keuze te maken in de supermarkt, speelgoedwinkel, modeketen of bouwmarkt. 

We zijn met Seks, Spionnen en Soldaten genomineerd voor Reportage van het Jaar

Auteurs: Sanne Terlingen en Hannah Kooy (onderzoeksjournalisten OneWorld)
What happens in Vegas, stays in Vegas. Dat gold tot voor kort ook voor het nachtleven van Djibouti. De reportage Seks, Spionnen en Soldaten onthult patronen die normaal voor ons onzichtbaar blijven. Het verhaal begint op een klassieke, broeierige avond uit met veel drank en nachtelijke taxiritten, maar leidt ons uiteindelijk via een hotelkamer naar vluchtelingenkampen en internationale circuits. Djibouti is een dictatoriaal land bovendien, lastig bereisbaar, met overal militairen en veiligheidsdiensten. Met voortdurende afweging van de veilgheidsrisico’s heeft onderzoeksjournalist Sanne Terlingen een spannende reportage gemaakt, aangevuld met dossier- en dataonderzoek in samenwerking met onderzoeksjournalist Hannah Kooy. 

Het verhaal begint op een broeierige avond uit met veel drank en nachtelijke taxiritten

Hoe is dit verhaal ontstaan? 
Eind 2014 kregen we de tip dat minderjarige migranten en vluchtelingen het slachtoffer werden van mensenhandel in Djibouti en de Hoorn van Afrika. Ook hoorden we dat dat wordt verzwegen in het belang van de War on Terror. Djibouti is Amerika’s voornaamste Afrikaanse front in de strijd tegen terreurorganisaties Al-Qaida en Al-Shabaab. Toen besloten we dat dit een verhaal was waarin we wilden investeren.
Franse soldaten in een zwembad van het Kempinski-hotel, Djibouti

Omdat er in Nederland, en, zoals later bleek, wereldwijd nooit eerder over de war on terror, surveillance en mensenhandel in Djibouti was bericht, besloten we er een groot project van te maken. Niet alleen een spannend, toegankelijk, magazineverhaal, maar ook een webproductie /longread 'Fear and loathing in Djibouti' waarin we al onze bevindingen volledig onderbouwen en ook in het Engels toegankelijk maken voor een breder publiek. 

Fear and loathing in Djibouti

Kamervragen
In Nederland leidde de reportage tot Kamervragen van D66 (Veldhoven en Belhaj). Buiten Nederland was er nog meer impact. Zo heeft USAFRICOM een onderzoek ingelast en zijn meerdere contractors zijn overgeplaatst en verwijst het US Department of Labor in zijn landenrapportage Djibouti naar de longread. Inmiddels hebben we ook uitgebreid dataonderzoek gepubliceerd, over de blinde vlek van hulporganisaties als het gaat om Djibouti. 

Een lezeres vroeg of ze op OneWorld kon stemmen. Dat is helaas niet het geval. We laten het eindoordeel over aan de vakjury. Op 15 december worden de winnaars bekendgemaakt. 

OneWorld was eerder genomineerd voor de Data Atlas (Merkinnovatie van het Jaar, 2015) en de Eritrea-route (Reportage van het Jaar, 2015) en Paradijs voor Pedo's (Reportage van het Jaar, 2013). 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons