Deze week is het Fashion Revolution Week en wordt er wereldwijd actiegevoerd voor een duurzame, eerlijke en transparante kledingindustrie. Zo worden er in meer dan honderd landen activiteiten georganiseerd en stellen consumenten kledingmerken via social media de vraag: wie maakt mijn kleding?

Kledingmerken zijn nog maar weinig transparant.

Deze week werd in het kader van Fashion Revolution de Transparency Index gepubliceerd. Hieruit blijkt dat het merendeel van de 100 grootste internationale kledingmerken nog steeds niet transparant is over waar en hoe hun kleding wordt gemaakt. De bedrijven werden op 250 punten geanalyseerd, variërend van het beleid van kledingmerken op het gebied van mens en milieu, het openbaar maken van de toeleveringsketen tot aan wat het merk doet om te zorgen dat alle werknemers een leefbaar loon krijgen. Gemiddeld scoorden de bedrijven 49 van de 250 punten.Tot de best scorende bedrijven behoorden Adidas, H&M en Puma. Het goede nieuws is dat in tegenstelling tot vorig jaar nu 32 bedrijven, waaronder ASOS, Bennetton en C&A inzicht hebben gegeven in de fabrieken waar hun kleding wordt geproduceerd. In 2016 waren dit er slechts vijf. Het slechte nieuws is dat geen enkel merk bekend heeft gemaakt waar ze haar grondstoffen zoals het katoen of polyester vandaan haalt. 

Na de ramp met Rana Plaza, die op 24 april 2013 plaatsvond, kwamen de Britse Carry Somers, een pionier op het gebied van duurzame mode en modeontwerpster Orsola de Castro met het idee voor ‘Fashion Revolution’. De instorting van het gebouwencomplex, waarbij meer dan 1100 mensen het leven kwamen, mocht en kon niet zomaar vergeten worden. En dat niet alleen: zowel mens als milieu zijn de dupe van de manier waarop kleding vandaag de dag wordt geproduceerd en geconsumeerd. Hoogtijd voor een revolutie in de mode, dachten Somers en De Castro.

En die revolutie begint bij transparantie. Want als kledingmerken niet bekend maken of zelf niet weten waar ze hun kleding laten maken, valt ook niet te controleren of de arbeidsrechten wel gerespecteerd worden. En als kledingmerken niet analyseren wat de impact van hun productie op het milieu is, kan die impact moeilijk worden teruggedrongen.

De tekst gaat onder de foto verder

Volgens de organisatie achter Fashion Revolution is transparantie de eerste stap om de textielindustrie te transformeren. Vandaar dat zij een oproep doet aan mensen over de hele wereld om een foto van een kledinglabel te posten op sociale media met de hashtag #whomademyclothes. Bedrijven, of textielarbeiders zelf, kunnen reageren op de vraag door een foto te posten met de hashtag #Imadeyourclothes. Vorig jaar stelden 70.000 mensen de vraag Who Made My Clothes?. Ruim 1000 bedrijven reageerden op die vraag.  

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
emydemkes2

Over de auteur

Redacteur fair fashion

Emy Demkes is freelance journalist en schrijft voornamelijk over de achtergronden van onze kleding. Van de arbeidsomstandigheden in …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief