Dat blijkt uit onderzoek van NCDO, in samenwerking met Max Havelaar en Fair Trade Original, naar consumenten en fair trade producten. Voor het onderzoek zijn de boodschappen bij de supermarkt van 6000 huishoudens in Nederland geanalyseerd, door de lijst gescande boodschappen te vergelijken met de streepjescodes van fair trade producten.

koffieNieuwe kopers
In 2007 kochten Nederlandse huishoudens gemiddeld vijf keer een fairtradeproduct. Dat is iets minder dan in 2006, maar is te verklaren door de stijging van het aantal nieuwe kopers met 200.000. Zij kopen in het begin minder producten en hierdoor gaat het gemiddelde naar beneden.
Kopers van fair trade producten zijn binnen alle bevolkingsgroepen terug te vinden. Maar naar verhouding zijn vooral welgestelden, 50-plussers, inwoners van de drie grote steden en het noorden en oosten van Nederland ‘typische’ fair trade kopers. Bij huishoudens met kinderen en jongere alleenstaanden blijft de positie van fair trade producten nog achter.

Ruim een op de vier fairtrade artikelen wordt gekocht bij speciaalzaken. De rest van de artikelen wordt verkocht via de supermarkt, vooral via Albert Heijn.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier