TTC lanceert grootschalige HIV/AIDS preventie campagne in Congo (DRC) met Cordaid & Vodacom

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Helaas is Sub-Sahara Afrika de meest getroffen regio als het om HIV/AIDS gaat. In 2013 telde deze regio een geschatte 70% van nieuwe HIV-infecties van het wereldwijde totaal. De Democratische Republiek Congo was een van de eerste Afrikaanse landen waar HIV voorkwam.

Enkele feiten over HIV in de Democratische Republiek Congo:
• De levensverwachting daalde met 9% in 1990 ten gevolge van HIV/AIDS;
• Er zijn 440.000 mensen die momenteel met HIV leven;
• 66.000 van hen zijn kinderen van 0 tot 14 jaar;
• Alleen al in het jaar 2013 zijn er 30.000 doden gevallen; Door het gevolg van AIDS zijn er 350.000 kinderen van 0 tot 17 jaar wees geworden;

Wereld Aids Dag
Op deze belangrijke dag vechten mensen en organisaties wereldwijd samen in de strijd tegen aids. Het belang van zo’n dag wordt onderstreept door een aantal bizarre getallen: naar schatting leven er wereldwijd 35 miljoen mensen met hiv, waarvan er ongeveer 3,4 miljoen jonger dan 15 jaar is. Meer dan 39 miljoen mensen zijn al gestorven aan het virus, wat het een van de meest vernietigende pandemieën in de geschiedenis maakt.

Ondanks de verbeteringen in de behandeling van HIV, moet er nog veel inzicht en bewustwording gecreëerd worden over deze ziekte. Ook is het belangrijk om mensen te leren hoe ze zich tegen HIV  kunnen beschermen en dat ze onderscheid maken tussen verhalen en feiten.

Mobiele technologie
TTC voorziet mensen van belangrijke informatie door middel van sms’jes. Door het creëren van interactie met behulp van eenvoudige tekstberichten, kunnen ze deze mensen bewust maken van wat HIV precies inhoudt. Dit is de reden waarom TTC in samenwerking met Cordaid en de mobiele telefoonprovider Vodacom een HIV/AIDS voorlichtingscampagne heeft gelanceerd in Congo (DRC). De mobiele telefoon is een zeer effectief middel om deze mensen te bereiken. In 2013 waren er 4.659.762 mensen in de DRC met een mobiel telefoonabonnement. Eind 2014 heeft 44% van de mensen een mobieltje, naar schatting.

Hoe werkt het?
Deelnemers in de DRC met een Vodacom sim-kaart kunnen het woord "HIV" sturen naar een shortcode en zij zullen in de loop van twee weken interactieve vragen over HIV/AIDS per sms ontvangen. Deze vragen gaan over HIV besmetting, trouw aan je partner zijn en algemeen aanvaarde mythes, zoals genezing van HIV via hekserij. Om een maximaal effect te bereiken, maakt TTC gebruik van een multimediale aanpak in combinatie met de lokale radio. Vodacom ondersteunt deze sociale marketing campagne door het sturen van een gratis push sms naar 100.000 Vodacom cliënten in Kinshasa en Kivu.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons