Toerist reist steeds liever duurzaam

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Van alle reizigers wereldwijd is 65 procent van plan om deze zomer minstens eenmaal een duurzame accommodatie te kiezen. Wat minder luxe neemt de reiziger er anno 2017 graag bij. Dat blijkt uit het Sustainable Travel Report van Booking.com.

Op 22 april was het Earth Day. Naar aanleiding daarvan publiceerde Booking.com een overzicht van de belangrijkste bevindingen uit het Sustainable Travel Report.

2017 werd door de Verenigde Naties uitgeroepen tot Internationaal Jaar van Duurzaam Toerisme voor Ontwikkeling. Volgens Booking.com laat hun onderzoek een aantal veelbelovende tekenen zien op het vlak van vergroening, zowel bij reizigers als bij logies.

Kiezen voor duurzame logies

Het aantal reizigers dat ten minste eenmaal verblijft in een 'groene' accommodatie zou dit jaar kunnen verdubbelen. Van alle reizigers wereldwijd zegt 65 procent van plan te zijn om rekening te houden met duurzaamheid in de keuze van het logies. 34 procent van de respondenten gaf aan dit vorig jaar al gedaan te hebben.

Een verblijf dat zich omschrijft als duurzame accommodatie zal 68 procent van de reizigers positief beïnvloeden in zijn keuze. Hier scoren reizigers uit China (93 procent), Brazilië (83 procent) en Spanje (80 procent) het hoogst.

Ruim 79 procent let ook op de impact die het vervoer heeft op het milieu tijdens het reizen. 43 procent neemt waar mogelijk het openbaar vervoer, 42 procent probeert zoveel mogelijk te lopen of te fietsen. Bijna een vijfde (18 procent) geeft aan bereid te zijn om minder te vliegen om daarmee hun ecologische voetafdruk te verminderen.

Minder luxe

Op de vraag of reizigers wereldwijd bereid zijn om luxe in te leveren om milieuvriendelijker te reizen, reageerde de overgrote meerderheid positief. 89 procent heeft geen probleem met een kamer waar de airconditioning of verwarming alleen aanstaat als de gast aanwezig is, 80 procent is tevreden met een waterbesparende douchekop en voor driekwart van de respondenten hoeven beddengoed en handdoeken minder vaak te worden vervangen.

Ook reageerde 64 procent positief op de vraag of ze akkoord zouden zijn om alleen lokaal geproduceerd voedsel te eten, zelfs al zou dat iets duurder zijn.

Lokale ervaringen

"De plek waar we tijdens de vakantie verblijven is niet alleen cruciaal voor het plezier dat we aan onze reis beleven, maar speelt ook een steeds belangrijkere rol in het faciliteren van duurzame reizen", zegt Pepijn Rijvers, Chief Marketing Officer van Booking.com.

"Accommodaties worden steeds duurzamer, bijvoorbeeld door in de keuken te werken met lokaal geteelde producten, zuinig om te gaan met water en energie, door te recyclen en ook de gasten in contact te brengen met de lokale bewoners."

Van de reizigers die meededen aan het onderzoek wil één op drie kiezen voor een milieuvriendelijke accommodatie, omdat ze ervan overtuigd zijn dat die meteen ook een meer lokaal relevante ervaring biedt.

"Bij Booking.com zien we dat het aantal aanbevelingen voor milieuvriendelijke accommodaties en bestemmingen is gestegen sinds we ecotoerisme hebben toegevoegd aan onze pagina waar mensen kunnen zoeken op passie en interesse. Duurzaam reizen raakt steeds meer in", concludeert Rijvers.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons