Theeboeren helpen elkaar duurzaam produceren

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

Unilever, ‘s werelds grootste theeproducent, kondigde vorig jaar aan dat het haar thee wil verduurzamen. lipton kenyaIn 2015 moeten alle wereldwijd verkochte Lipton-theezakjes duurzame thee bevatten, te beginnen met de Lipton Yellow Label in 2010. Voor deze immense overstap heeft Unilever de Rainforest Alliance, een internationale ngo op het gebied van milieubehoud, gevraagd te beginnen met het certificeren van theeplantages in Afrika. De Rainforest Alliance bekijkt onder meer of er niet te veel kunstmest wordt gebruikt in de buurt van natuurgebieden en er geen erosie optreedt. Ook mag er niet te veel hout worden gekapt om te stoken bij de verwerking van thee. Bovendien moeten de theeplukkers een fatsoenlijk loon verdienen.

 

Bij de grote theeplantages van Lipton in Kenia is het relatief eenvoudig om toezicht te houden op de duurzame voorwaarden die de Rainforest Alliance stelt voor het verkrijgen van hun certificaat. Maar Unilever koopt ongeveer 40 procent van haar thee bij zo’n 300.000 kleine boeren. Die verbouwen op een hoekje grond wat thee, naast bijvoorbeeld maïs of groenten, en hebben ook koeien. Voor die kleine boeren is het lastiger om de overstap te maken naar een duurzame productie. 

 

Foto: Wageningen UR

Farmer field schools

 

Twee jaar geleden zette het Landbouw Economisch Instituut van de universiteit van Wageningen (LEI) samen met de Kenya Tea Development Authority (KTDA) een methode op om al die kleine boeren te bereiken en aan te zetten tot duurzame teelt. In de farmer field schools worden groepen boeren getraind om zelf experimenten uit te voeren en duurzame theeteelt uit te proberen. De voorlichters van de KTDA krijgen daardoor een heel andere rol. In plaats van boeren te vertellen wat ze moeten doen, begeleiden de voorlichters boeren die zelf uitzoeken wat ze het beste kunnen doen. En die boeren vertellen dat dan weer aan andere boeren.

 

 

Volgens programmaleider dr. André de Jager van het LEI werkt dit beter dan traditionele voorlichting. Twee weken geleden zijn de eerste vier proefprojecten afgerond. Studenten van een lokale universiteit gaan nu, onder begeleiding van het LEI, meten of boeren er met deze methode wat betreft kennis, inkomen en welzijn op vooruitgaan, en of de thee inderdaad duurzamer wordt verbouwd. Als Unilever daar ook van overtuigd is, krijgen alle driehonderdduizend boeren te maken met deze voorlichtingsmethode. 

 

LEI

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons