Ze zat niet in de beklaagdenbank tijdens het debat over dat uiterst ingewikkelde onderwerp van de kledingindustrie. Maar Catarina Midby, hoofd Duurzaamheid en Modecommunicatie van H&M, had wel vier prominente voorvechters van duurzame mode tegenover zich tijdens The Future of Fashion, een talkshow in het Engels over de toekomst van de mode, lees de kledingindustrie. Het gesprek, onderdeel van de Strawberry Earth Fair (zie kader) afgelopen weekend 11 en 12 oktober, ontrolde zich aan de hand van drie stellingen. De eerste luidde, vrij vertaald: voor een echt duurzame industrie moet schaalverkleining plaatsvinden: minder produceren dus.

Design, eten, kledingDe Strawberry Earth Fair, met nieuws op het vlak van duurzame mode, design, film en eten, werd georganiseerd door Mette te Velde. Zij richtte in 2009 Strawberry Earth op, om creatieven te inspireren een positieve impact te hebben op hun omgeving. Ze zet meerdere evenementen op.

Zaterdag 11 oktober is de eerste ‘groene academie’ voor professionals uit de mode- en design-industrie gelanceerd: de Strawberry Earth Academy.

Kledingbibliotheken
H&M-vrouw Midby zag dat uiteraard niet als serieuze optie. Beleefd stelde ze dat het maakproces zeker duurzamer kon, en dat H&M mensen ook probeert op te voeden in clever care van kleding: niet te veel wassen, niet op hoge temperatuur. Het publiek in deze zaal mocht dat dan allang weten, daarbuiten viel nog een wereld aan bewustzijn te winnen, stelde ze. Marieke Eyskoot, die zich als ethical fashion expert al jaren inzet voor eerlijke kleding, vond minder produceren wel een goed idee. “Je hoéft als consument helemaal niet aldoor te kopen. Er zijn kledingbibliotheken en kledingruilparty’s.”

Shopverslaving
De Britse Tamsin Lejeune, directeur van Ethical Fashion Forum in Londen, stelde de shoppingcultuur aan de kaak: “Willen we dat jongeren met al hun talent alleen maar winkelen? Het is een verslaving, en de kledingindustrie is de cateraar.” De enige man in het gezelschap, Tony Tonnaer van denimlabel Kings of Indigo, was ook voor schaalverkleining. Zijn advies: “Neem een andere hobby.” En: “Buy less, buy quality.” Toch signaleerde Tonnaer ook een groeiend bewustzijn onder consumenten over het al of niet duurzaam zijn van kleding en dat dat ook te danken is aan bedrijven als H&M en G-Star.

[[{“fid”:”30848″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Talkshow The Future of Fashion”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Talkshow The Future of Fashion”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

The Future of Fashion

Unfair
Stelling 2, dat de industrie terug naar Europa moest, was voor H&M, met grote belangen in Bangladesh, eveneens geen optie. Catarina Midby: “Dat zou ook heel unfair zijn tegenover een land waarvan de economie zwaar leunt op de kledingindustrie. Bovendien doen we daar belangrijk werk voor het verbeteren van het productieproces.” Uiteraard kwam het gesprek op de vaak nog beroerde werkomstandigheden, waarbij Marieke Eyskoot zich afvroeg: “Hoe kan het dat wij ons in een land als Bangladesh niet aan de wet houden? Er bestaat zoiets als de Verklaring van de Rechten van de Mens. Nederland, met zijn International Criminal Court, zou voorop moeten lopen in het verbeteren van de werkomstandigheden in lagelonenlanden.”

Stella McCartney
Nog een idee dat langskwam was een lager belastingtarief op duurzame kleding. Maar dan: hoe stel je voor de wet vast wat ‘duurzame’ kleding is? En ook een labeltje Made in Italy is geen enkele garantie voor een ‘eerlijk’ kledingstuk.
Bij de slotstelling: ecofashion is niet modieus (nog niet), weet modejournalist Nathalie Wouters van Vogue eventuele onmodieusheid aan het feit dat grote ontwerpers, denk John Galliano, niet duurzaam zijn. Gunstige uitzondering vond zij Stella McCartney.

Kleren printen
Misschien was duurzame mode niet altijd modieus omdat vooral kleine merken zich hiermee bezighouden. H&M-vrouw Midby bracht daar tegenin dat de ontwikkelingen heel snel gaan. Het mooiste zou zijn, mijmerde journalist Wouters, als er geen keus meer was, en alle kleding duurzaam is. En denim-man Tony Tonnaer zag een toekomst voor zich waarin consumenten zelf kleding ontwerpen en die thuis met de 3D-printer uitprinten.
Concrete plannen leverde het debat niet op, wel mooie toekomstvisioenen, waarvan de panelleden zich wel afvroegen of ze verwezenlijking ervan nog tijdens hun leven zouden meemaken.

Deze bezoekers van de Strawberry Earth Fair hadden zaterdagavond in ieder geval iets duurzaams aan:

Dominique Poldervaart (36), marketeer

[[{“fid”:”30846″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Dominique Poldervaart”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Dominique Poldervaart”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

Draagt duurzaam
“Deze broek is van Elvine. Oorspronkelijk een Zweeds merk voor visserskleding heeft het label nu een meer urbane, eigenzinnige uitstraling – met behoud van tradioneel vakmanschap. Je betaalt wat meer, maar een broek als deze vervang je ook niet zo snel. En je kunt hem met van alles combineren. Belangrijk is dat kleding goed is gemaakt. En het moet iets unieks hebben.”
Waar gekocht?
“Online.”
Koopt nooit
“Bij Primark. Bij H&M alleen van hun duurzame collectie.”

Peter Evers (30), COO (Chief Operating Officer) social media reclamebureau

[[{“fid”:”30847″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Peter Evers en Ernst-Jan Pfauth”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Peter Evers en Ernst-Jan Pfauth”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

Links: Peter Evers, rechts: Ernst-Jan Pfauth

Draagt duurzaam
“Shirt met korte mouw van Studio Jux. Dat is van een goede vriendin van mij. Ik heb tien of twintig kledingstukken van dat merk in de kast. Twee keer per jaar winkel ik en dan niet langer dan drie uur. Het is tijdsintensief om duurzame kleding te vinden. Het mag best wat kosten, maar het moet wel snel. Ik koop bijCOS of Chasin’. Maar ik check niet of die kleren duurzaam zijn.”
Waar gekocht?
“Tijdens een friends sale bij Studio Jux.”
Koopt nooit
“Bij The Sting, maar dat is een stijlding. Ook in de P.C. Hooft zul je mij niet aantreffen.”

Ernst-Jan Pfauth (28), uitgever De Correspondent (online journalistiek medium)

Draagt duurzaam
“Dit jasje en overhemd zijn van Studio Jux. Het jasje komt uit Nepal. Het is van een fijne stof en heeft mooie knopen. Prettig is dat je de mouwen kunt opstropen, omdat die echte knoopsgaten hebben. Ik probeer zo veel mogelijk duurzame kleren te kopen, ook vanwege de kwaliteit. Ik investeer graag in iets dat met aandacht is gemaakt. Ik koop ook tweedehands leren jasjes en laat mijn schoenen verzolen.”
Waar gekocht?
“Tijdens een friends sale bij Studio Jux.”
Koopt nooit
“Acht T-shirts voor een tientje bij H&M. Vroeger deed ik dat wel. Vervelend is ook dat ze snel in verval raken.”

Marjolein Sprenger (32), redacteur evenementen en online video

[[{“fid”:”30849″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Marjolein Sprenger”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Marjolein Sprenger”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

Draagt duurzaam
“Deze top en dit jasje. De top heeft een mouwtje en is van een fijne stof. Ik behandel het als zijde. Het merkje is eruit geknipt. Het jasje, van de duurzame stof Tencel, is van H&M, ik heb het gekocht voor mijn trouwdag. Ik koop alleen nog duurzame kleren, bijvoorbeeld bij H&M of COS. Zojuist heb ik hier een duurzaam T-shirt voor twee tientjes gekocht, dat is niet duur.”
Waar gekocht?
“De top komt van de kledingruil. We hebben een vriendinnenclub, met z’n zessen, en gooien kleding bij elkaar. Degene van wie de kleding is ‘adverteert’: dit is misschien wel iets voor die of die. Soms zie je bij een volgende kledingruil dezelfde kleren opnieuw langskomen.”
Koopt nooit
“In de uitverkoop, wat ik vroeger wel deed. Ook speciaal gaan shoppen voor kleding doe ik niet meer. Ik koop iets als ik het toevallig tegenkom.”

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
annemiek huijerman

Over de auteur

Journalist, leest en schrijft graag over Zuid-Azië en het Midden-Oosten, en volgt de internationale kledingindustrie.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief