Stille pioniers – test van 5 elektrische middenklassers

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Hoeveel kilometers haal je ermee, hoe lang duurt het opladen van de accu’s? En natuurlijk: wat kost-ie? OneWorld licht vijf elektrische auto’s door.

 

[[{“fid”:”31288″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Volkswagen E-Golf”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_volle_breedte media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”,”id”:”styles-6-0″}}]]

Volkswagen E-Golf

  • Bereik: 190 km*
  • Verbruik: 12,7 kWh/100 km**
  • Koppel 270 (nM)
  • Opladen normaal‡: 8 uur
  • Opladen snel‡‡: 30 min
  • Leeg gewicht: 1485 kg
  • Basisprijs: € 35.490,–
  • Totale kosten#: € 0,14 per km
  • Totale kosten#: € 171,– per maand
  • Private lease vanaf: € 685,– per maand×
    Lees de toelichting onderaan

Volkswagen E-Golf: Verslavende acceleratie
Heerlijke auto. alles klopt: de wegligging, het relatief forse bereik en natuurlijk die verslavende acceleratie die elektrische auto’s eigen is. De software ademt een heldere logica; zo worden verbruik en bereik overzichtelijk weergeven, net als de locaties van oplaadpunten. Op het oog is de e-golf moeilijk te onderscheiden van zijn ‘fossiele’ broertjes, maar toch is-ie opnieuw ontworpen voor elektrische aandrijving, wat het rijgedrag ten goede komt. Niet goedkoop, maar wel met gratis oplader voor thuis plus als bonus 10.000 kilometer groene stroom van Eneco HollandseWind.

 

[[{“fid”:”31290″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”BMW i3 test”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_volle_breedte media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”,”id”:”styles-6-0″}}]]

BMWi3

  • Bereik: 190 km*
  • Verbruik: 12,9 kWh/100 km**
  • Koppel: 250 (nM)
  • Opladen normaal‡: 3 – 6 uur
  • Opladen snel‡‡: 30 min
  • Leeg gewicht: 1195 kg
  • Basisprijs: € 35.500,–
  • Totale kosten#: € 0,15 per km
  • Totale kosten#: € 182,– per maand
  • Private lease vanaf: € 582,– per maand×
    Lees de toelichting onderaan
     

BMW i3: Droom van de ecofanaat
James May, de derde en meest softe petrol head van Top Gear, heeft ’m besteld. Omdat een i3 een statement is: ik houd van auto’s, maar denk ook aan mijn omgeving, aan mijn kinderen. Van binnen oogverblindend ecodesign met eucalyptushout, dashboard van bamboevezel en stoelbekleding van gerecyclede petflessen. Hoge zitpositie, scherp sturend, als een bezetene accelererend – zelfs in de Ecopro-stand. Kortom, de droom van elke eco-autofanaat. Alleen die prijs, hè.

 

[[{“fid”:”31291″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Ford Focus Electric test”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_volle_breedte media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”,”id”:”styles-6-0″}}]]

Ford Focus Electric

  • Bereik: 162 km*
  • Verbruik: 18,5 kWh/100 km**
  • Koppel: 250 (nM)
  • Opladen normaal‡: 6 – 7 uur
  • Opladen snel‡‡: nvt
  • Leeg gewicht: 1644 kg
  • Basisprijs: € 39.990,–
  • Totale kosten#: € 0,18 per km
  • Totale kosten#: € 223,– per maand
  • Private lease vanaf: € 689,– per maand×
    Lees de toelichting onderaan
     

Ford Focus Electric: halfslachtig zwabberen
Geen topper. De focus – ’s werelds best verkochte auto – is niet voor elektrische aandrijving ontworpen, en dat merk je. Zo zitten de accu’s in de kofferruimte, waardoor veel gewicht (300 kilo) relatief hoog en achterin de auto ligt. Gevolg: de auto zwabbert snel, vooral als je optrekt in bochten. Lastig is dat de focus Electric niet geschikt is voor snelladers; in een half uur een bijna volle accu lukt niet. Begin 2015 komt er een nieuwe versie.

 

[[{“fid”:”31292″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Renault Zoe test”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_volle_breedte media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”,”id”:”styles-6-0″}}]]

Renault Zoe

  • Bereik 210 km*
  • Verbruik: 13,6 kWh/100 km**
  • Koppel: 220 (nM)
  • Opladen normaal‡: 6 – 9 uur
  • Opladen snel‡‡: 30 min
  • Leeg gewicht: 1403 kg
  • Basisprijs € 20.990,–
  • Totale kosten#: € 0,18 per km
  • Totale kosten#: € 225,– per maand
  • Private lease vanaf: € 369,– per maand×
    Lees de toelichting onderaan

 

Stadsrakker
In ons rijtje elektrische auto’s is de ZOE de kleine stadsrakker. Maar ook op de snelweg rijd je prima met dit elektrische zusje van de Clio. Behalve in de ecostand, dan word je bij 95 km/uur door onzichtbare krachten tegengehouden. Op de snelweg smelt het bereik snel weg. Toch komt-ie verder dan de LEAF en de BMW i3 (zonder range extender). De ZOE laadt snel op en is de prijspakker van de vijf. Vooral tweedehands is de ZOE een goeie deal, ook als je geen elektrische pionier bent.

 

[[{“fid”:”31293″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Nissan Leaf test”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_volle_breedte media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”,”id”:”styles-6-0″}}]]

Nissan Leaf

  • Bereik: 175 km*
  • Verbruik: 17,8 kWh/100 km**
  • Koppel: 240 (nM)
  • Opladen normaal‡: 8 uur
  • Opladen snel‡‡: 30 min
  • Leeg gewicht: 1525 kg
  • Basisprijs: € 23.890,–
  • Totale kosten#: € 0,17 per km
  • Totale kosten#: € 212,– per maand
  • Private lease vanaf: € 439,– per maand×
    Lees de toelichting onderaan
     

Remmende voorsprong
De Nissan LEAF was de eerste in massa geproduceerde, volledig elektrische auto. Auto van het Jaar 2011. Comfortabel en elegant vorm gegeven. Heeft een kring van early adapters – de LEAFhebbers. Nu kampt-ie met de wet van de remmende voorsprong. De concurrentie (waaronder Tesla) produceert krachtiger accu’s en dreigt die straks ook in betaalbare auto’s te installeren. Dus broedt Nissan op een accu die de LEAF zo’n 300 kilometer ver brengt. Verwacht in 2016. Nog even wachten dus met de aanschaf, of mikken op een mooie occasion.

 

Toelichting

  • * Gemiddeld bereik van het standaard instapmodel. Weer, wegdek en rijstijl zijn van invloed.
  • ** Berekend verbruik; in de praktijk ligt dit 10-30% ongunstiger.
  • ‡ Afhankelijk van laadvoorziening.
  • ‡‡ Tot 80% van de batterijcapaciteit.
  • # Bij 15.000 km/ jr en 4 jaar gebruik; inclusief verzekering, elektriciteit, reparaties, onderhoud, banden, etc; exclusief afschrijving en rente.
  • × Richtprijzen.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons