Tijdens deze bijeenkomst, georganiseerd door TNI, ISS en UDAPT, is er een  ronde tafel waar experts aanschuiven om de toegang tot sociale rechten te bespreken. Over de hele wereld zijn nog veel mensen wier rechten worden geschonden. Vooral inheemse volkeren worden vaak gemarginaliseerd. Zo was er een videoboodschap van San Lorenzo Pellegrini, een activist uit Guatemala. Hij liet zien hoe de olieboringen daar zorgen voor veel vervuiling en uiteindelijk een verhoogd aantal doden in de regio, voornamelijk door kanker.

Om de tafel

Verschillende experts vertellen hoe inheemse volkeren ondersteund kunnen worden in hun pogingen hun leefomgeving te beschermen. Behalve rechtszaken die als voorbeeld kunnen dienen, passeren ook andere oplossingen de revue. Zo oppert een medewerker van HIVOS dat het nuttig kan zijn om nieuwe technologieën niet alleen te zien als iets dat tegen mensen werkt: ze kunnen ook worden gebruikt door de lokale bevolking om toezicht te houden op wat er gebeurt. Denk aan drones, waarmee je opnames kunt maken van olielekkages en de beelden kunt verspreiden via social media.

Advocaat Jan van de Venis vertelt hoe lokale bewoners die een zaak tegen bedrijven of de overheid willlen aanspannen, via crowdfunding financiële ondersteuning kunnen werven. Zo kunnen Braziliaanse milieuactivisten in hun zaak presenteren en steun krijgen uit bijvoorbeeld Nederland. Van de Venis: “Veel mensen weten niet dat ze activist zijn. Ze verdedigen zichzelf, hun familie en hun leefomgeving uit pure noodzaak. Door ze in contact te brengen met medestanders kunnen ze hun positie versterken en rechtszaken aanspannen.”

De Standing Rock-activisten horen de discussie aan en nemen dan zelf  het woord. Een van hen, Wašté Win Young, benadrukt nogmaals dat ondanks de psychische en fysieke bedreigingen en confrontaties die de Standing Rockbewoners – die zichzelf ook wel de ‘Water Clan’ noemen – te verduren krijgen, zijzelf in hun protest altijd vreedzaam zijn. “We willen dat onze acties reflecteren waar we voor staan en hoe wij vinden dat je met elkaar moet omgaan,” zegt Wašté. Ze vervolgt: “Het is niet altijd makkelijk, maar deze beweging was zonder twijfel nooit zo bekend geworden wanneer we niet zo strak aan onze idealen hadden vastgehouden”.

Foto: Becker 1999

De protestbeweging

In de foyer spreek ik met twee andere activisten: Nataanii Means en Rafael Gonzales, twee hiphopartiesten die maandenlang in het protestkamp hebben doorgebracht. Hoe kunnen muziek en kunst volgens hen aan een protestbeweging bijdragen? Rafael: "Ze hielpen de aandacht op Standing Rock te vestigen en meer mensen te laten beseffen wat hier gebeurt. Maar je moet het wel zuiver houden. Er komen allerlei grote artiesten en zelfs inheemse kunstenaars hierheen om hun carrière een boost te geven. Dan hangen ze één dag op het kamp rond, schrijven een liedje, en doen vervolgens op social media alsof ze altijd al meegevochten hebben en heel erg betrokken zijn. Dan maak je eigenlijk misbruik van dit soort protestbewegingen.”

De activisten zijn positief over het verloop van hun tour en vieren hun successen. “Maar,” zegt Rachel, “we zijn hier niet alleen om investeerders te overtuigen zich terug te trekken. We zijn hier ook om te laten zien hoe belangrijk het is dat inheemse bevolkingsgroepen zeggenschap krijgen over het land waarop ze leven.”

Om  te benadrukken dat hoe tragisch het is wanneer de kennis en levenswijze van inheemse volkeren verloren gaat, wordt de avond afgesloten met een lokale dans door een team dansers uit Guatemala. De dames beginnen met wat het ontwaken uit een slaap lijkt. Na een scala aan zwierige bewegingen – de vrouwen zijn duidelijk in vorm – eindigen ze met een bescheiden buiging. Na een daverend applaus vraagt een van hen bescheiden: “Zullen we nog een dans doen?” Het antwoord laat zich raden.

Wil jij naar de Standing Rock-activisten ook een persoonlijke vraag stellen of hun je steun betuigen? Ga dan naar een van de komende bijeenkomsten of kijk op de site.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Cultureel antropoloog

Mijn naam is Anneroos Dijkstra en ik ben een derdejaars Culturele Antropologie & Ontwikkelingssociologie aan de Universiteit Leiden. …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief