Toen de in Nederland opgegroeide Frans-Ierse ontwerper Damian O’Sullivan om een duurzaam idee werd gevraagd voor de tentoonstelling ‘Design van de Toekomst‘ die tot en met september in Fort Asperen loopt, leek het hem een mooi moment om zijn idee voor de Boatanic aan een groter publiek te tonen. Dit is een omgebouwde rondvaartboot waarop groenten, fruit en kruiden worden verbouwd. De boot vaart door de grachten om optimaal van de zon en neerslag te profiteren en meert op verschillende plekken aan zodat stadsbewoners en restaurants er hun verse groen in kunnen slaan.

Damian O'Sullivan
Damian O’Sullivan
Foto: DS

O’Sullivan die naast zijn klussen voor Comme des Garçons, Hermès en Philips ook docent is aan de Eindhovense Design Academy, kwam in 2009 op het idee tijdens een zomerse wandeling langs de Amsterdamse grachten. “Al die toeristen hadden het zo warm onder die grote glazen daken, dat ik dacht ‘eigenlijk zijn het net kassen’.” Van een eerder project waarbij rondvaartboten samenwerken met een pakketdienst had hij al het idee overgehouden dat er meer met deze toeristenschuiten te doen valt, dus een en een maakten al snel twee.
 

Food miles
Met dit project wil de ontwerper een statement maken over de grote afstanden die ons voedsel tegenwoordig aflegt voordat het in het winkelschap ligt. O’Sullivan: “Vroeger werden de grachten ook gebruikt voor het transporteren van voedsel waarom zou je dat nu dan niet meer doen?”  

Maar hoe duurzaam is het idee van een drijvende kas? De motor van die rondvaartboten moet toch ook lopen? O’Sullivan: “Daarvoor overwegen we twee opties. Eentje is om het gebruikte frituurvet bij de restaurants waar Boatanic aan levert, af te nemen en er biodiesel van te maken waarop de boot kan varen. Het andere idee is om de boot op elektriciteit te laten varen en daarvoor alleen groene stroom te gebruiken. Met de eigenaar van groene energieleverancier Greenchoice heb ik gesproken over de aanleg van een oplaadpunt waar alleen schepen hun accu’s kunnen laden die groen willen varen.”

rondvaartboot dhl
Pakjesboot DHL, foto: cc

 

TitanicDe Boatanic – de naam is tevens een knipoog naar de Titanic, ligt vooralsnog alleen op de tekentafel. Maar O’Sullivan trekt er hard aan om het project ook daadwerkelijk van de grond te krijgen. “Ik heb al verkennende gesprekken gevoerd met rederijen en subsidie aangevraagd bij het ministerie van VROM. Bovendien werk ik samen met Enviu, de initiatiefnemers van de duurzame dansvloer, om te kijken hoe we dit idee het beste handen en voeten kunnen geven.”

 

 

 

Het streven is in elk geval wel om in 2011 al met een pilot in Amsterdam van start te gaan. En dan volgt wellicht nog internationale uitbreiding. O’Sullivan: “Ik was laatst op een bijeenkomst bij het Belgische ministerie van landbouw en daar raakte men enthousiast om dit idee ook op de grachten van Brugge en Gent in de praktijk te brengen.”

 

 

boatanic_boat
Illustraties: Boatanic

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Marianne Wilschut is een Nederlandse journalist. Ze schrijft onder andere voor Trouw en OneWorld.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief