Op weg naar een groen bedrijf

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Wat is jouw functie precies bij versgroothandel Kruidenier?
Ik ben manager Personeel & Arbeid en Kwaliteitszorg van Kruidenier, de op twee na grootste versgroothandel van Nederland. Dagelijks handelt het bedrijf in meer dan veertigduizend producten voor vijfduizend klanten. Die klanten zijn bijvoorbeeld overheden, ziekenhuizen en grote bedrijven.

blaarkopkoe
Blaarkop koe (cc)

Wat maakt jullie bedrijf duurzaam?

In 2008 werd ik uitgenodigd voor een overheidsproject over duurzaam ondernemen. Achttien dagen lang keken we met drie bedrijven en talloze instanties naar manieren waarop wij konden bijdragen aan een beter milieu. Bij Kruidenier richtten we ons op rundvlees en we kwamen uit bij de oer-Hollandse Blaarkopkoeien. Deze koeien hebben een milieukeurmerk en één ster van de dierenbescherming, maar waren totdat wij ze ontdekten een uitstervend ras. We hebben de fok  weer opgestart en hopen uiteindelijk al ons rundvlees bij deze koeiensoort vandaan te halen. Ook verkopen we sinds 2010 alleen biologische en fair trade bananen en ook de ananassen zijn fair trade.

Hoe krijg je iedereen zo enthousiast om mee te werken aan verduurzaming?
Het is niet iets wat ik in mijn eentje doe. Als je wilt dat het werkt,moet het hele bedrijf dit uitstralen. Ik heb het geluk dat mijn baas Peter Kruidenier net zo gemotiveerd is als ik. Dit enthousiasme verspreidt zich als een inktvlek over het bedrijf en vervolgens naar de leveranciers en klanten. Dit betekent overigens niet dat het altijd van een leien dakje gaat. Je moet er veel tijd en kennis in investeren. Maar dan krijg je er wel wat voor terug.

Zijn er ook mensen die niet op de biologische tour willen?
Duurzaamheid is niet iets wat je moet opdringen. We zijn ook niet van plan om ons gehele assortiment biologisch te maken, we zoeken een soort tussensegment. Dit kan onder andere met behulp van de verschillende keurmerken die er zijn. Het Milieukeur is bijvoorbeeld al beter dan niks, maar vereist niet van een boer dat hij biologisch gaat telen. Klanten hoeven natuurlijk ook niet perse biologische producten te kopen. Maar in mijn ogen kunnen ze er uiteindelijk toch niet om heen. Duurzaamheid groeit in populariteit en je wordt steeds meer geconfronteerd met de schadelijke gevolgen gewone landbouw. Helaas neigen mensen in het bedrijfsleven er wel naar om alleen aan de korte termijn te denken.

Voeren jullie ook intern een bewust beleid?
Ik ben naast kwaliteitsmanager ook hoofd personeel en arbeid. Intern ben ik hard bezig met het integreren van duurzaamheid. We werken bijvoorbeeld met het cradle to cradle principe. In mei 2010 kregen we een Lean and Green award. Dit is een aanmoedigingsprijs voor logistieke bedrijven die aantoonbaar werken aan het terugdringen van hun co2-uitstoot. In het begin is het hard werken om duurzaamheid in te voeren, er moet echt iemand een koppositie in nemen. Doordat we tastbare resultaten boeken, zoals die prijs, raken steeds meer mensen gemotiveerd.

Komende maandag geeft Christy Kool een workshop op de Duurzaam Verschil middag in Driebergen. Verschillende professionals komen hier om hun ervaringen met duurzaamheid in het bedrijfsleven te delen. Aanmelden is nog mogelijk 

Foto boven: Groene weerspiegeling, door Wonderlane (cc)

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons