Op de kleintjes letten

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Marieke Eyskoot is Europees coördinator bij de Schone Kleren Kampagne
‘Ik was echt geschokt toen ik het boek Shopped gelezen had. Ik werk al een paar jaar bij de Schone Kleren Kampagne, dus ik wist wel zo’n beetje wat er gaande was op het gebied van arbeidsomstandigheden. Toch zorgde de manier waarop de auteur alles bij elkaar brengt ervoor dat ik de wereld weer anders zag.

Joanna Blythman laat de enorme impact van supermarkten zien doordat ze alle aspecten beschrijft: de ruimte – alle winkelstraten lijken op elkaar, speciaalzaakjes worden weggeconcurreerd – het soort voedsel, de arbeidsomstandigheden van de medewerkers en van de mensen in de lagelonenlanden die het assortiment produceren.

Supermarkten houden ons in de greep. Alles moet zo goedkoop en zo snel mogelijk. Als er een actie is, denkt de consument: dát is aardig, maar die korting wordt altijd afgewenteld op de mensen die het product maken. Het lijkt alsof je heel veel keus hebt, maar elke wortel die er afwijkend uitziet, wordt gewoon teruggestuurd. Supermarkten praten ons aan dat die eenvormigheid en extreem lage prijs is wat we willen, en zo maken ze ons medeplichtig aan de slechte arbeidsomstandigheden.

Dat geldt niet alleen voor voedsel, maar ook voor kleding, want steeds meer supermarkten verkopen kleding. Kijk naar de Lidl, Aldi en Albert Heijn. Dus gaan wij campagne voeren tegen supermarkten. We voeren al actie om de HEMA collectief te kopen, en zo het ethisch beleid te verbeteren.

Het boek heeft me echt doen inzien hoeveel invloed supermarkten op ons leven hebben. Je kunt niet ineens stoppen met het kopen van voedsel of kleding, maar ik hoop dat steeds meer mensen hier een bewuste keuze in maken. Gelukkig wordt dat wel een trend. De manier waarop ik voedsel en kleding koop, is absoluut veranderd door dit boek. Maar het heeft ook invloed gehad op mijn werk.’  

Titel: Shopped: The Shocking Power of British Supermarkets
Auteur: Joanna Blythman ISBN: 978-0-00-715804-1
Verkrijgbaar via bijvoorbeeld bol.com

Inspiratie2Sharon Hesp is projectleider van Move Your World Events en betrokken bij de nieuwe Make a Difference kledinglijn

‘Een paar maanden geleden heb ik Het zijn net mensen van Joris Luyendijk gelezen. Ik vond het boeiend en grappig, maar ik herkende ook veel dingen waar hij tegenaan gelopen is. Hij schrijft over zijn werk als correspondent in het Midden-Oosten en hij laat zien dat de dingen vaak anders zijn dan ze in het Journaal of in de krant lijken. Waarom weet niet iedereen dit? dacht ik toen ik het gelezen had.

De media spelen in op wat mensen willen horen. Daardoor hebben mensen vaak een beperkt beeld van de werkelijkheid, ook van ontwikkelingssamenwerking. Het beeld dat ze hebben, wordt versterkt door grote organisaties die voor hun fondsenwerving plaatjes van zielige kindertjes gebruiken. Ik wil graag laten zien dat internationale samenwerking meer is, dat er ook positieve dingen zijn.

Op één gebied ben ik het niet eens met Luyendijk. Hij heeft het gevoel dat hij als correspondent in het Midden-Oosten niet alles kwijt kon, omdat de media de boodschap zouden versimpelen ter wille van het grote publiek. Maar ik denk juist dat dat geen probleem hoeft te zijn. Je hoeft helemaal niet alles tot in het kleinste detail uit te leggen om toch verschillende aspecten te kunnen laten zien. Je kunt het simpel houden en toch het grote publiek bereiken. Ik probeer juist te laten zien dat ontwikkelingssamenwerking niet alleen maar interessant is voor mensen met geitenwollen sokken. Je kunt er voor iedereen weer iets anders uitlichten. Iemand die bijvoorbeeld geïnteresseerd is in economische onderwerpen, kun je wijzen op de handelsverdragen en de gevolgen van exporttarieven. Andere mensen kun je duidelijk maken dat het aantal migranten naar Europa echt niet minder wordt als je niets doet aan de levensomstandigheden in de plaatsen waar die migranten vandaan komen.

Met de nieuwe lijn Make a Difference proberen wij ook nieuwe doelgroepen te bereiken. De lijn bestaat uit kleding van biologische katoen. Goed voor de natuur dus en gemaakt onder faire arbeidsomstandigheden. We zijn nu ook bezig om de fabrieken CO2-neutraal te maken. We richten ons op jonge mensen die er hip willen uitzien. Om hen te bereiken, maken we natuurlijk gebruik van de media. Dat kan prima: met een simpele boodschap toch laten zien dat de wereld niet zo zwart-wit in elkaar zit.’

Titel: Het zijn net mensen: Beelden uit het Midden-Oosten
Auteur: Joris Luyendijk
ISBN: 978-9-05-759316-1
Verkrijgbaar bij de boekhandel

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons