Een echt fietsland is Noorwegen niet, in tegenstelling tot andere Scandinavische landen. In Zweden en Denemarken worden respectievelijk 12 en 17 procent van de verplaatsingen per fiets gedaan – in Noorwegen is dat amper 5 procent. De Noorse regering wil dat aandeel minstens verdubbelen, maar dat is niet makkelijk in een bergachtig land waar het grote delen van het jaar donker en koud is.

Snelle en veilige fietssnelwegen

Oslo maakt daarom 8 miljard kronen (852 miljoen euro) vrij om tien brede fietssnelwegen aan te leggen in en rond de negen grootste steden van het land. Zo moeten fietsers veel sneller en veiliger grote afstanden kunnen afleggen. De snelwegen zijn niet bedoeld als verbindingen tussen de steden onderling maar wel om de centra met voorsteden te verbinden. 

De fietssnelwegen moeten niet alleen de veiligheid ten goede komen, maar ook de gemiddelde snelheid verhogen. Fietsers zullen er op een veilige manier tot 40 kilometer per uur kunnen rijden. Daardoor worden ook langere ritten aantrekkelijker, vooral met elektrisch ondersteunde fietsen.

Noors Nationale Verkeersplan

De fietspaden maken deel uit van het Nationale Verkeersplan dat de uitstoot van het Noorse verkeer drastisch moet verminderen. Tegen 2030 wil de Noorse regering de uitstoot van bussen met driekwart doen dalen en de helft van het vrachtwagenpark milieuvriendelijk maken. Ook de alomtegenwoordige ferry's worden aangepakt: 40 procent moet zuinig zijn of overschakelen op biobrandstoffen.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief