“MVO is geen trend of hype”

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Van een groot aantal internationale ondernemingen was onderzocht in hoeverre maatschappelijk ondernemen leidt tot een groeiende winstmaximalisatie. En wat bleek; de ondernemingen die veel aan MVO doen, hebben anderhalf keer zo grote winstmarges als bedrijven die weinig of niets met MVO doen. Volgens Lageweg is dit een bewijs dat MVO geen trend of hype is, maar een structureel fenomeen dat het toekomstig ondernemersklimaat gaat bepalen. Vanwege het innovatieve karakter van MVO praat hij dan ook liever over Maatschappelijk Vernieuwend Ondernemen, dat volgens hem de nieuwe standaard van ondernemen in de 21e eeuw moet worden.

JPSpanningsveld
Sommige sprekers op de beurs vinden dat die innovatie niet snel genoeg gaat, zoals professor aan de Universiteit van Gent Bernard Mazijn. Hij wees op de noodzaak van het beteugelen van klimaatverandering door middel van innovatieve technologie. De professor benadrukte dat er een groot spanningsveld zit tussen de termijn van voorspelde temperatuurveranderingen en die waarop innovaties doorgaans op brede schaal worden toegepast. CO2-neutrale innovaties moeten eigenlijk al binnen tien jaar toegepast worden om de effecten van klimaatverandering te beteugelen. Mazijn vreest dat dit termijn moeilijk haalbaar is, maar ziet het niet als een onmogelijke opgave.

Biopark Terneuzen
In Zeeland zijn verscheidene grootschalige MVO-initiatieven te vinden, waaronder het Biopark Terneuzen. In dit kluster van bedrijven wordt handig gebruik gemaakt van afvalstoffen van het ene bedrijf, die weer als grondstof voor een ander bedrijf dient. Zo wordt bijvoorbeeld CO2 afkomstig van een kunstmestfabriek ingezet als grondstof voor de tuinbouw, waarna overtollige biomassastromen naar een biomassavergister van de Biomassa Unie gepompt worden. Hierdoor bereiken alle betrokken bedrijven een grotere efficiëntie en wordt er op kosten bespaard, maar wordt bovenal de uitstoot van broeikasgassen beperkt.

'Duurzaam is gewoon doen' werd geopend door minister-president Balkenende, die zijn geboorteprovincie Zeeland trots bestempelde als duurzaam. De beurs trok op een regenachtige donderdagmiddag duizenden belangstellenden. Geestelijk vader van het Afval=Voedsel concept Michael Braungart probeerde drie Zeeuwse ondernemers te overtuigen van het nut van nutriënten door op laconieke wijze te verhalen over de norm van restaurants in China waar het beleefd is om na het eten meteen naar de wc te gaan, omdat "Chinezen graag hun nutriënten terug willen." Braungart gebruikte deze metafoor om zijn "upscaling"-gedachte te verduidelijken, waarin afvalstoffen van een Cradle-to Cradle product voor de volle 100% hergebruikt worden of tot een hoogwaardiger product worden omgebouwd.

Verantwoord
Voor de gewone Zeeuwse ondernemer is MVO al vaak niet meer een kwestie van willen. Een ondernemer vertrouwt tijdens een rookstop in de 'rooktempel' een collega toe dat "dit (MVO -red) gewoon het beste voor ons bedrijf is; we kunnen er niet meer omheen of we willen of niet." Want dat was het evenement ook; een gelegenheid om marktstrategieën en consumentenvoorkeuren te bespreken, te netwerken en deals te sluiten waarin de V van MVO er niet eens zo heel veel meer toe doet, zolang efficiëntie, winst en een goed imago behaald worden.

MVO-Nederland

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons