Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

De eerste Nederlandse handelsmissie voor sociale ondernemers is een feit. Elf ondernemers, in de goede handen van het Nederlandse consulaat, de RVO, de gemeente Amsterdam, het ENVIU, Social Enterprise NL en Social Impact Ventures, allen gedreven om met hun bedrijf een sociaal doel in te vullen. We zijn in de Bay Area bijeen om te leren – van elkaar en van de VS – en om Nederland nog meer als sociaal geëngageerde natie op de kaart te zetten.

De kwetsbaarheid van de planeet

Zondag begonnen we met een receptie op de residentie van Gerbert Kunst, de consul-generaal waar we met een mooie groep Nederlandse expats kennis konden delen. Het was tevens het moment waarop Willemijn Verloop van Social Enterprise NL onze consul verleidde tot een dansje op de Energy Dance Floor van Michel Smit.
Maandag hing er rook over San Francisco, er woedt een gigantische bosbrand in Nappa Valley. Juist op zo’n moment raak je doordrongen van de kwetsbaarheid van de planeet. Dat werd nog versterkt toen we die middag bij Powerhouse in Oakland een aardbeving voelden: 4,1 op de schaal van Rigter, naar later bleek. Alsof iemand het erin hamerde: bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen en goed doen voor mens en planeet.

Alsof iemand het erin hamerde: bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen en goed doen voor mens en planeet.

Op mij heeft ons bezoek aan CHANGE.org , opgezet door Ben Rattray, veel indruk gemaakt. Meer dan 150 miljoen mensen tekenden of startten via change.org een petitie om de wereld beter te maken. Hun missie staat op de muur van het gebouw: “Our mission is to empower people everywhere to create the change they want to see.” De openheid van Ben, die recentelijk een fikse wijziging in zijn business model heeft moeten doorvoeren, inspireerde me enorm.
Op Stanford University worden we ontvangen door Naomi Baer en Doug Galen. Doug doet een workshop rondom scaling en hoe wezenlijk het is om toptalent te vinden en te behouden, en onderstreepte zo nogmaals het belang van ons eigen team. Alleen met de juiste mensen in je organisatie kun je de impact maken die je voor ogen hebt. Bij het bezoek aan Flex worden we ondergedompeld in de wondere wereld van Silicon Valley. Flex kan en wil alles maken, van kopieermachines en consoles voor spelcomputers tot wearables en Nike ID-schoenen. “Heb je een goed idee, dan ontwikkelen, maken en schalen wij dit graag voor je”, is hun leus – muziek in de oren van Michel Smit. Maar ik moest vooral flink lachen om de onophoudelijke stroom bullshit-bingo die op ons werd afgevuurd. De chocolademaker zit ineens midden in de bubbel!

De chocolademaker zit ineens midden in de bubbel!

SOCAP17, de tiende jaarlijkse conferentie voor impactinvesteerders, bleek een bijzonder event. Gaaf om te zien hoe graag familie- en impactfondsen willen investeren in bedrijven met een sociale missie. Al hebben Guido (Moyee Coffee), Mark (The Dutch Weedburger) en ik moeten giechelen om de platte speeddates die overal plaatsvonden. Money meets meaning, maar wel in sneltreinvaart alstublieft! De Nederlandse delegatie wist zich in de uitpuilende zaal uitstekend te presenteren. Nederlandse social entreprise promotie avant la lettre, als je het mij vraagt. En inderdaad, Gerbert en Willemijn eindigden woensdag op de energie-opwekkende dansvloer.
Missie geslaagd, volgens mij!

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
bewlg3-0515

Hans Ariëns

Redacteur

Hans Ariëns (1960) was de adjunct-hoofdredacteur van OneWorld sinds 2015. Daarvoor oefende hij met frisse tegenzin het hoofdredacteurschap …
Profielpagina