Minder vervuilen met de waterstofauto

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

In 2015 brengt Toyota de eerste auto voor consumenten op de markt die op waterstof rijdt. Deze auto stoot waterdamp uit in plaats van CO2, een stuk beter voor het milieu. Op dit moment zijn er al stadsbussen die op deze brandstof rijden, maar personenauto’s waren er nog niet.

Hoe het werkt
“De waterstofauto werkt eigenlijk hetzelfde als de elektrische auto,” zegt Sander Schotman (21) van het Green Team Twente van de Universiteit Twente. “Alleen komt de elektriciteit niet uit een accu, maar uit een brandstofcel.” Waterstof is niet iets wat je uit de grond kunt halen, dit moet je opwekken. “Dat is eigenlijk zo simpel als een scheikundeproefje op de middelbare school,” zegt Schothorst. “Door water op gelijkstroom in plaats van op wisselstroom te zetten, splitst het zich in waterstofmoleculen en zuurstofmoleculen. Die twee gecombineerd wekken electriciteit op.” Met de nieuwe Toyota kan je 450 km rijden op een volle tank.

Elektrische auto
Volgens Schotman is de elektrische auto vooral een tussenoplossing. “Waterstof heeft veel meer potentie en kenners spreken van een doorspraak,” zei hij al tegen engineeringsnet.nl.

Toch zal het nog wel even duren voordat de auto op waterstof in Nederland verschijnt, denkt Schotman. “Ik denk dat Nederland eerder een volger moet zijn dan een voorloper,” zegt hij. “Je ziet nu dat Shell in Duitsland 400 waterstoftankstations gaat bouwen. Duitsland heeft een eigen autoindustrie, dus het is logischer dat Shell daar gaat testen voordat ze naar Nederland komen.”

Lichter dan zuurstof
“En er is nog een voordeel aan waterstof,” zegt Schotman. “Het is lichter dan zuurstof dus er kan geen wolk blijven hangen ofzo.”

Het Green Team, een groep van elf studenten aan de Universiteit Twente, ontwikkelde zelf een auto die op waterstof rijdt. Met deze auto mogen ze al de openbare weg op en rijden ze in juni mee met de Shell Eco-Marathon, een wedstrijd in Rotterdam voor studenten op gebied van techniek, duurzaamheid en innovatie. De wedstrijd draait niet om snelheid, maar om zo zuinig mogelijk rijden.

Bron: Greenzine
Foto: (cc)

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons