Milieugroepen verwijten Toyota ‘groene hypocrisie’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
protest

Demonstrant bij Toyota in
Santa Monica

"Toyota zou dit jaar wel eens verrassend kunnen eindigen in de Hall of Shame", zegt Kelle Louaillier, uitvoerend directeur van Corporate Accountability International (CAI), een onafhankelijke groepering voor consumentenrechten in Boston. De 'Hall of Shame' verwijst naar de jaarlijkse campagne van de CAI waartoe ook een internetopiniepeiling behoort. Mensen kunnen op internet stemmen op het bedrijf dat in hun ogen het meest een loopje neemt met de Amerikaanse milieuwetgeving en arbeidswetgeving.

Groen laagje vernis
Hoewel consumenten vrij zijn op elk bedrijf te stemmen dat ze het meest onverantwoordelijk vinden, heeft CAI een lijst opgesteld met de acht 'beste kandidaten', waaronder Toyota. "Het bedrijf geeft miljarden dollars uit om zijn auto's te voorzien van een groen laagje vernis, terwijl de lobbyisten beweren dat de technici niet weten hoe ze moeten voldoen aan de strengere milieueisen", zegt Louaillier.

Tot nu toe hebben 10.000 mensen gestemd voor de Hall of Shame-verkiezing. Vorig jaar stemden in totaal 20.000 mensen. Toen kwamen ExxonMobil, Haliburton en Wal-Mart als 'winnaars' uit de bus. Op 4 juli sluiten de 'stembussen'. Dus je kunt nog meestemmen.

Toyota kreeg vanaf vorige zomer steeds meer kritiek van milieugroepen. De autofabrikant zette agressieve lobbytechnieken in om de een federale energiewet tegen te houden. Die wet eist nu van fabrikanten dat ze na 2020 geen brandstofverslindende auto's meer verkopen. Het Japanse bedrijf, dat in het verleden goede sier maakte met de superzuinige Prius, doet intussen erg zijn best om een groen imago hoog te houden. Vorig najaar investeerde Toyota miljoenen dollars in tv-reclames waarin het bedrijf erop wijst dat het zijn verantwoordelijkheid neemt als het gaat om klimaatverandering en energie. "Toyota heeft ondertussen in diverse staten geprobeerd wetgeving met betrekking tot 'schone auto's tegen te houden", zegt Louaillier.

Naast Toyota nomineerde de CAI ook Archer Daniels Midland (ADM), Countrywide, Mattel, Nestlé, Blackwater, Wal-Mart en Wendy's in de 'Corporate Hall of Shame'. Al deze bedrijven zouden volgens CAI met lobbytactieken geprobeerd hebben de politieke besluitvorming naar hun hand te zetten, ten nadele van het milieu en de consument.

Stop Corporate Abuse

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons