De menselijke herrie op zee is de afgelopen vijftig jaar enorm toegenomen. In die tijd is de scheepvaart verdrievoudigd en zijn er andere stoorzenders op zee bijgekomen zoals de grote luchtgeweren waarmee olie- en gasmaatschappijen seismisch onderzoek doen op de oceaanbodem. Al die geluiden zijn volgens maritieme experts te vergelijken met het geroezemoes op een cocktailparty waardoor het moeilijk is om elkaar te verstaan.

 

aangespoelde walvisAangespoelde walvissen

Door de kakofonie aan geluiden onder water, is de afstand waarop walvissen kunnen communiceren en zich oriënteren met 90 procent afgenomen, stelt het International Fund for Animal Welfare in het rapport ‘Ocean Noise: Turn it Down‘. De organisatie denkt dan ook dat menselijk geluidsafval op zee een oorzaak kan zijn voor het aanspoelen van walvissen.

 

De organisatie vond ook een overeenkomst tussen data waarop seismisch onderzoek is verricht en het aanspoelen van walvissen. In het weefsel van de aangespoelde walvissen vonden de onderzoekers bovendien schade die vergelijkbaar is bij duikers die te snel omhoog komen. De maritieme experts denken dat de walvissen zo schrikken van het geluid van de grote luchtpistolen die onder water op de bodem worden afgevuurd dat ze zo snel mogelijk naar boven vluchten en daardoor schade oplopen vanwege het plotselinge drukverschil. Het geluid van seismisch onderzoek kan wel tot 3000 kilometer ver dragen aldus het International Fund for Animal Welfare.

 

Botsing op zee

Door de toenemende scheepvaart komt het ook steeds vaker voor dat zeedieren op schepen botsen. Volgens het rapport zou het kunnen dat de dieren door al het achtergrondlawaai boten niet op tijd horen aankomen.

 

De onderzoekers leggen ook een link met klimaatverandering en de toenemende geluidsoverlast op zee. Door de toename van kooldioxide worden de oceanen steeds zuurder waardoor geluid in het zeewater steeds verder kan dragen.

 

Maatregelen
Het rapport van het Internationale Fund for Animal Welfare werd naar buiten gebracht op een conferentie van de UNEP, de milieuorganisatie van de Verenigde Naties die deze week in Rome wordt gehouden. De organisatie roept overheden en bedrijven op om stillere scheepsmotoren in gebruik te nemen, striktere regels over seismisch onderzoek in acht te nemen en minder storende sonar technologie op marineschepen in te voeren. Vooral vanwege de verwachte groei van de scheepvaart en het grensoverschrijdende karakter van de problematiek is het volgens de organisatie dringend nodig dat landen met elkaar afspraken maken om de geluidsoverlast op zee terug te dringen.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief