videoBekijk hier de video waarin Praveen Ohal over zijn project vertelt.
Khunti ligt in het noordwesten van India waar het land droog is en de mensen arm. Door het gebrek aan water is landbouw praktisch onmogelijk. Het gebied wordt bewoond door verschillende stammen. Het dorpje zelf biedt de inwoners weinig kansen. Daarom trekken veel families hoopvol richting de grotere steden waar hen helaas geen betere toekomst wacht. Gedesillusioneerd keren zij terug naar hun geboortegrond en wachten af. Door het gebrek aan werk en de problemen met het land raken sommigen zelfs aan lager wal en gaan het criminele pad op.
 
UNDEFINED
Praveen Ohal

Uitdaging

Praveen Ohal is een gewone Indiase jongen, met een ongewone drive om een verschil te maken. Hij belandde in Khunti om de publicitieit te verzorgen voor een weverij, die daar door een ngo was opgezet. Toen hij mensen zag ploeteren om te overleven, besloot hij zich in te zetten. Het idee ontstond een zuivelcoöperatie te beginnen. Nu zijn er koeien, een stal en kennis van de veehouderij. Mensen hebben melk voor hun eigen voeding en verdienen gezamenlijk een klein inkomen aan de verkoop. De gedeelde verantwoordelijkheid blijft een uitdaging en punt van zorg. Praveen ziet mogelijkheden voor uitbreiding: "Ik ben pas tevreden als we in de hele regio een 'melk revolutie' krijgen."
 
Brommert 1Gouden greep
Als Praveen 's nachts wakker ligt, denkt hij aan zijn succesvolle project in Khunti. Oplossingen zijn vaak zo vanzelfsprekend, dat je er bijna overheen zou kijken: ''In Khunti leeft een gehandicapte man, die plastic flessen, tassen en potjes verzamelt en verkoopt. Ineens had ik een idee: als we nu met hem zouden samenwerken en hem de melk in deze plastic flessen lieten verkopen? De vraag naar melk is groot, dus deze man zou naast de opbrengsten van de verkoop van zijn plastic, ook nog geld kunnen verdienen met onze melk.
 
Dat bleek een gouden greep. Wij leveren hem de melk aan in melkbussen en hij verkoopt nu gemiddeld 35 liter van onze kwaliteitsmelk per dag en verdient daarmee 1500 rupees per maand. En wij hoeven niet meer te piekeren over hoe en waar we de melk moeten verkopen!''

 

Dit artikel is onderdeel van een serie interviews waarin projecten van NABUUR.com worden belicht. Het gaat om kleinschalige projecten die op initiatief van de lokale bevolking zijn gestart en die via NABUUR steun krijgen van online vrijwilligers. Vrijwilligers van Nabuur.com doen vanuit huis vanachter hun computer een concrete taak voor een project. Een project van Nabuur.com. werd door bezoekers van OneWorld.nl verkozen tot de meest aansprekende actie van 2006.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier