Dit blijkt uit representatief onderzoek van NCDO in samenwerking met Max Havelaar en Fair Trade Original naar koopgedrag en -motieven bij fairtrade levensmiddelen. Van totaal 6000 Nederlandse huishoudens werd bijgehouden welke fairtrade boodschappen ze waar kochten. Daarnaast werden 300 huishoudens ondervraagd over hun redenen om fairtrade levensmiddelen aan te schaffen.

banaan
Chocolade
De meest verkochte fairtrade producten zijn nog steeds koffie-, fruit- en cacao. De kopersgroep van fairtrade cacaoproducten groeide fors van 1,8% van de huishoudens in 2006 naar 8,8% in 2008. Belangrijke reden hiervoor is dat Verkade het fairtrade keurmerk is gaan voeren. Dit leidde tot een boost in de verkoop van fairtrade chocoladeproducten. Het aantal kopers van koffie en fruit steeg in 2008 licht. Uit het onderzoek bleek ook dat Nederlandse huishoudens hun fairtrade producten steeds vaker bij supermarkten kopen. De verkoop via de Wereldwinkels en Fair Trade Shops bleef stabiel.

Arme landen steunen
De meeste huishoudens die fairtrade producten kopen, doen dit uit ideële motieven. Zij  willen voornamelijk boeren en producenten in armere landen steunen, bijdragen aan eerlijke handel en iets voor het goede doel doen. De smaak van deze producten wordt door 85% van de respondenten als evengoed of als beter ervaren. De belangrijkste reden om geen fairtrade boodschappen te doen is voor bijna de helft (48%) van de groep die geen fairtrade producten koopt dat ze er  niet bewust mee bezig zijn of de producten niet of nauwelijks tegenkomen. Een kleiner deel (22%) koopt geen fairtrade boodschappen omdat ze die te duur vinden.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief