Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Vlak nadat het nieuws naar buiten kwam, lieten andere supermarkten waaronder Jumbo, Dirk en Albert Heijn weten de kruideniersketen niet te zullen volgen. Jumbo en Albert Heijn stellen in Dagblad Trouw dat hun middelgrote tassen ook duurzaam en herbruikbaar zijn. Lilian Scholten, communicatieadviseur bij Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), sluit zich hierbij aan.

Scholten: “TNO heeft in opdracht van het KIDV in 2014 een onderzoek uitgevoerd om de milieudruk van verschillende draagtassen te vergelijken en om te kijken of die druk verminderd kan worden. In totaal zijn twintig verschillende typen draagtassen volgens een scenario beoordeeld. Hieruit blijkt dat big shoppers, maar ook middelgrote draagtassen geschikt zijn voor hergebruik en dat kleine hemdtassen eenmalig worden gebruikt.”

Rob Buurman van Recycling Netwerk, een coalitie van milieuorganisaties, is het niet helemaal met haar eens. Hij is van mening dat de tasjes die voor een kwartje bij de supermarkt te koop zijn maar een paar keer herbruikbaar zijn. “Dit soort tassen wordt meer hergebruikt voor andere doeleinden, zoals het verzamelen van afval.”

Stimulerend systeem

Maar de vraag is misschien niet of een tas herbruikbaar is of niet, maar wat mensen stimuleert om een tas vaker te gebruiken. Herbruikbare tassen garanderen immers geen milieuvriendelijk gedrag, stelde Vera Dalm, directeur van MilieuCentraal, afgelopen week in de Volkskrant. Volgens haar moeten mensen in hun systeem krijgen om altijd een tas mee te nemen wanneer ze boodschappen gaan doen. “We hebben een pilot uitgevoerd met verschillende winkelketens en hebben onderzocht wat er gebeurt als je mensen stimuleert om zelf hun tas mee te nemen”, zegt Scholten. Uit de pilot blijkt dat winkels tot 77% minder draagtassen kunnen uitgeven als ze klanten stimuleren om vaker een eigen, herbruikbare draagtas mee te nemen, of als ze geld voor een tasje vragen.”

“Als de maatregel van Aldi consumenten stimuleert om een tas vaker te gebruiken, dan is dat erg goed”, vindt Scholten. “Hoe vaker mensen een tas hergebruiken, hoe beter voor het milieu.” Aankomend jaar moet blijken of de maatregel van Aldi om alleen stevige shoppers te verkopen daadwerkelijk mensen stimuleert tot hergebruik van tassen.

Hoewel Jumbo en Albert Heijn het idee van Aldi om alle plastic tassen te verbannen niet zullen volgen, zijn ook zij bezig met de vraag hoe je consumenten het best activeert om een tas vaker te gebruiken. Volgens Erik Lückers, persvoorlichter van Albert Heijn, probeert het bedrijf hergebruik te stimuleren door grote teksten op de tassen: ‘Gebruik mij opnieuw. Meer doen voor het klimaat’.

Jumbo probeert hergebruik van tassen te stimuleren binnen de bezorgdienst. Op de website van de kruideniersketen is te lezen dat Jumbo aan haar klanten vraagt om oude jumbo-tassen weer in te leveren tijdens het ophalen van boodschappen of bij een nieuwe bezorging. Zo zorgt Jumbo ervoor dat de tassen in ieder geval gerecycled worden.

Strijd tegen plastic afval

Na een verbod op het gratis weggeven van plastic tasjes in 2016, is de stap van Aldi om te stoppen met de verkoop van de lustas een tweede in de strijd tegen plastic afval. Maar of de boodschappentasjes van supermarktketens ooit helemaal uit het straatbeeld zullen verdwijnen? Dat valt te betwijfelen.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
670

Mariska Jansen

Mariska is afstudeerstagiaire bij OneWorld en studeert Journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Ede. Ze schrijft graag over cultuur, …
Profielpagina