De applicatie van de iPhone is ontwikkeld door GoodGuide.com, een ‘groene’ consumentengids die op dit moment zo’n 75.000 reviews van producten bevat. De informatie is afkomstig uit studies van de overheid, ngo’s en academici. Elk product krijgt een score tussen de 1 en de 10 toegekend. Ook kan je kijken of het product gerecycled kan worden en of het bedrijf de arbeidswetten voor haar personeel respecteert.

Een rondje langs de site van GoodGuide.com geeft verrijkende resultaten. Bij de bad- en zeepproducten bijvoorbeeld scoort Dove zeer hoog, een 8.8. Dat cijfer is het gemiddelde van drie variabelen; de gezondheidsmeter, de milieumeter en de sociale meter (respectievelijk een 9.7, 8.6 en 8.1).

De nieuwe iPhone 3GS, waarop je de nieuwe ‘groene’ applicatie kan gebruiken, ligt vanaf 26
juni in de Nederlandse winkels. De applicatie is te downloaden via de iPhone Apps Store.

Je kan op deze meters ook weer verder klikken om bijvoorbeeld te kijken hoe het zit met de hoeveelheid minderheden die bij het bedrijf werken, of het bedrijf vaak verstrikt is geweest in netelige ethische kwesties of wat er gedaan wordt tegen klimaatverandering.

Oil of Olaz komt er bij de bad- en zeepproducten heel wat minder goed van af. Het product krijgt een gemiddelde score van een 4. Frappant is dat het gezondheidsproduct op de sociale meter redelijk scoort (6.6), maar op de gezondheidsmeter een erbarmelijke 0 punten. Deze meer dan magere score wordt grotendeels veroorzaakt door de aanwezigheid van 1.4-Dioxane in het product, waarvan vermeld wordt dat de stof zeer schadelijk is voor de lever en nieren. Verder scoort het bedrijf een 2.7 op luchtvervuiling en op schoon water een 6.7.

Het recht om te weten
Via reclames claimen bijna alle bedrijven hoe gezond, schoon en goed hun product is. Doordat eerlijke informatie over de oorsprong van een product niet te vinden is, tast de consument vaak compleet in het donker. Daarom besloot Dara O’Rourke, de oprichter van de site, een team van specialisten van alle mogelijke disciplines bij elkaar te zetten om het gat in de markt te dichten. O’Rourke: "Mensen hebben het recht te weten wat ze in hun lichaam stoppen en op hun lichaam smeren. Iedereen zou moeten weten waar een product vandaan komt, hoe het is gemaakt en wat er in zit".

Via de site GoodGuide.com of de nieuwe iPhone applicatie wordt dat binnenkort dus een stuk makkelijker. Dit kan een revolutionair effect hebben op de industrie en handel, omdat consumenten met hun kennis slecht gedrag van een bedrijf kunnen corrigeren.

(de foto bovenaan het artikel is afkomstig van androidplanet.com)

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
marlies-oneworld

Over de auteur

Journalist, redacteur en campaigner. Marlies schrijft over mensenrechten, gender en klimaat in een snel veranderende wereld. Ze geeft deze …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief