freewilly
Free Willy

Dat Hollywood een machtig instrument is om de publieke opinie te beïnvloeden staat buiten kijf. De klimaatfilm van 'voormalig volgende president van de VS' Al Gore, "An Inconvenient Truth" heeft zelfs een Oscar en een Nobelprijs in de wacht gesleept en Hollywoodsterren als Leonardo di Caprio laten zich ook van hun goede kant zien met klimaatgerelateerde films. Zelfs Disney-films kunnen onbewust een bijdrage leveren aan een collectieve opvatting over natuur. Disney-klassieker 'Bambi' heeft bijvoorbeeld indertijd de publieke opinie over de jacht op wilde dieren danig weten te beïnvloeden. En wie wordt er bij het zien van de film 'Free Willy', een hartverwarmend verhaal over een vriendschap tussen een jongen en een orka, niet ontvankelijk voor het belang van het beschermen van de leefomgeving van zeezoogdieren?

Eco-gossip
In de VS volgt het verafgoden en verfoeilijken van sterren elkaar in rap tempo op. Nauwlettend worden de sterren van medialand door de massaconsumenten gevolgd om hen te beoordelen op hun woorden en daden. Nu de groene gedachte terrein lijkt te winnen in de wereld van Hollywood en filmsterren vol bravoure de wereld tonen hoe milieuvriendelijk ze zijn, kunnen de media niet achterblijven. Een van de uitgangspunten van de website EcoRazzi is dan ook dat het natuurlijk wel belangrijk is om in de gaten te houden hoe jouw idolen meehelpen aan een betere wereld. Dagelijks brengt deze site nieuws over 'celebrity-activism' en wordt de lezer op de hoogte gehouden van de nieuwste ontwikkelingen in groen Hollywood.

Groen Gezicht
De voorbeeldfunctie die Hollywood heeft dient uitgebuit te worden, zo moeten vertegenwoordigers van alle takken van de filmindustrie samen met milieuactivisten gedacht hebben. Op de conferentie "Hollywood Goes Green" staken zij de koppen bij elkaar om te brainstormen over een toekomstig Hollywood met een groen gezicht. Het publiek bewust maken van milieuproblematiek met een geslaagde mix van entertainment en educatie is waarnaar gestreefd moet worden, aldus de organisators van de bijeenkomst.

Hip
Wat opviel aan de conferentie is dat Hollywood zelf al flinke stappen heeft gezet richting een klimaatvriendelijke 'way of life'. Het volgen van modetrends zijn binnen de wereld van filmsterren net zo belangrijk als het bestuderen van klimaattrends onder klimatologen. En wie 'hip' wil zijn dient zich nu te verplaatsen in hybride auto's, zich van energie voorzien door middel van zonnepanelen en honger te stillen met het verorberen van biologisch-dynamisch voedsel. George Clooney heeft bijvoorbeeld in 2005 de film 'Syriana' op een geheel klimaatneutrale manier geproduceerd. Om te

syriana
Still uit Syriana. Foto: CC

compenseren voor de CO2 uistoot bij het maken van de film werd er geïnvesteerd in hernieuwbare energiebronnen. En bovendien ging de film ook nog een over de olieverslaving van de VS met al de bijkomende politieke intriges. Niet alleen George Clooney, maar ook Naomi Watts, Daryl Hannah, Peter Jackson, Larry Hagman en vele anderen sterren proberen hun steentje op allerlei manieren bij te dragen aan een betere wereld. De deelnemers van de conferentie waren het er dan ook unaniem over eens dat filmsterren goede aangevers kunnen zijn voor het veranderen van levensstijlen van de massaconsument.

Klimaatneutraal
Niet alleen "celebrity-activism" was onderwerp van debat tijdens de conferentie. Ook werden verschillende manieren besproken waarop een studio op een duurzame manier gebouwd kan worden. Mogelijkheden voor duurzame verlichting op filmsets en informatie over hoe een wagenpark zuiniger gemaakt kan worden passeerden uitgebreid de revue. Maar daar blijft het niet bij. Diverse producenten hebben aangekondigd hun filmproductie in navolging van George Clooney op een geheel klimaatneutrale manier te produceren. De makers van de hitserie '24' claimen nu bijvoorbeeld dat het nieuwe seizoen groen geproduceerd gaat worden. Scripts worden gemaakt op gerecycled papier, biodiesel wordt als brandstof gebruikt en de set valt voortaan op televisie te bewonderen in het schijnsel van LED-verlichting. Verwacht wordt dat 'copycat-gedrag' niet lang zal uitblijven en andere producenten na verloop van tijd dit voorbeeld zullen volgen.

green_oscar
Foto: PrintScreen

Groene Oscars.
Hollywood wil zich dus opwerpen als massamedium voor milieueducatie. Concreet betekent dit dat in de toekomst filmhelden op het witte scherm netjes hun afval scheiden, het licht uitdoen als ze naar buiten gaan en levensgevaarlijke achtervolgingsscènes gedaan worden in milieuvriendelijke auto's. Als klap op de vuurpijl zijn er nu ook stemmen opgegaan om bij volgende Oscar uitreikingen 'groene' Oscars uit te reiken die milieubewuste films de eer te geven die ze verdienen. De entertainmentindustrie lijkt nu dus een groene weg ingeslagen te hebben. De vraag is wanneer dat andere machtige medium, de politiek, gaat volgen. Want zelfs op dit veld is 'hip' zijn vereist, wil men de harten van potentiële kiezers veroveren.

 

 

Hollywood Goes Green

EcoRazzi

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief