Stel: een bakker wil zonnepanelen op het dak om zijn ovens van groenere stroom te voorzien. Dat kost een smak geld, en hoewel het de bedrijfskosten drukt, zijn banken momenteel niet al te happig om leningen te verstrekken. GeldGROENwassen helpt deze bakker door certificaten te verstrekken. De bakker verkoopt deze aan zijn klanten voor, zeg, 100 euro. De klant krijgt dan een ‘tegoedbon’ om een jaar lang voor 110 euro aan brood en andere spullen bij de bakker te kopen. De klant heeft een aantrekkelijke korting, de bakker kapitaal om zonnepanelen van te kopen en de wereld een groenere ondernemer. Iedereen blij.

[[{“fid”:”30613″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“alt”:”Wat is geldGROENwassen?”,”height”:”327″,”width”:”581″,”class”:”media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”}}]]

BOERzoektBUUR en geldGROENwassen

 

Oorspronkelijk komt het idee van geldGROENwassen van het platteland: klanten helpen boeren met de financiering van het duurzamer maken van hun boerderij. In ruil daarvoor krijgen ze korting op hun voedsel bij de boeren. “BOERzoektBUUR heet dat project,” zegt Judith Roodenrijs van geldGROENwassen. “We begonnen hiermee in 2008. Boeren hebben een hoog energieverbruik, maar ook een dak om zonnepanelen op te zetten. Hun buren die producten bij hen kopen, helpen hen aan geld om de zonnepanelen te kopen.”

Het werkt als volgt: de klant koopt vijf bonnen en krijgt er één gratis. De bonnen kunnen worden ingeruild voor etenswaar bij de boerderijen. Roodenrijs: “We zagen dat het idee aansloeg en dachten: waarom doen we dit niet in de stad?” GeldGROENwassen was geboren.

 

GeldGROENwassen startte in Amsterdam in september 2013 met een pilot Geïnteresseerde bakkers, fotowinkels, maar ook kinderdagverblijven konden zich aanmelden. Mede-oprichtster Judith Roodenrijs (28): “We begonnen met een brainstormsessie waarin de mogelijkheden tot verduurzamen werden besproken.” Wat willen ze: zonnepanelen, LED-verlichting of energiezuinige wasmachines? Wanneer dit en het stappenplan voor verduurzaming in orde is krijgen de ondernemingen promotiemateriaal. “Zo kunnen ze hun klanten bewust maken van hun groene bedoelingen.”

Kinderdagverblijf op LED-verlichting
Jeane Brouwer (52), manager van Kinderdagverblijf De Regenboog aan de Houtmankade in Amsterdam raakte meteen enthousiast over geldGROENwassen. “Net voordat ik de uitnodiging voor de brainstormsessie kreeg, sprak ik met een ouder over verduurzaming,” zegt Brouwer. “We deden er al van alles aan, zoals afvalscheiding en biologisch eten. Maar we vonden dat we meer konden doen.” Brouwer vertelde de ouders bij het kinderdagverblijf over geldGROENwassen en kreeg meteen enthousiaste reacties. “Ze kwamen met allemaal ideeën, van veranderen van energieleverancier tot het aanpassen van de verwarming.”

De Regenboog stelde als eerste doel het hele pand te voorzien van duurzamere LED-verlichting. Maar LED-lampen zijn duur om aan te schaffen, en de budgeten krimpen. GeldGROENwassen bood uitkomst. Brouwer: “Ouders konden met korting bonnen kopen voor een extra dag opvang voor hun kind. Alles wat wij meer verkochten dan het jaar ervoor is rechtstreeks naar de nieuwe verlichting gegaan.” In één jaar tijd verkochten ze 130 bonnen, waardoor ze nu bijna vijfduizend euro gespaard hebben. Volgend jaar is het hele kinderdagverblijf voorzien van LED-verlichting en is er nog ruimte over voor andere groene projecten.

Slechts één op de twintig ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) ziet duurzaamheid als één van de belangrijkste doelen van de onderneming voor het komende jaar, blijkt uit onderzoek van ING Bank. “Het belang dat de ondernemer aan duurzaamheid hecht neemt toe naarmate de onderneming groter is. Ook zetten vrouwelijke ondernemers meer in op duurzaamheid dan mannelijke.” De resultaten zijn gebaseerd op een enquête onder 1.248 MKB-ondernemers.

Grote CO2-besparingen
In Amsterdam hebben verschillende bedrijven zichzelf omgedoopt tot zogeheten groenwasserijen. Alle winkels van Ekoplaza, Bettina Bakt in Amsterdam-Zuid en de geWoonboot in Noord zijn een greep uit het aanbod. Sommige ondernemingen hebben de intentie om mee te doen, anderen hebben de plannen voor verduurzaming al op orde zijn begonnen met de verkoop van bonnen of zijn al helemaal klaar. “Maar echt klaar ben je natuurlijk nooit”, zegt Roodenrijs. Brouwer beaamt dit: “Ons kinderdagverblijf gaat, na de LED-verlichting, door met het verduurzamen van iets anders.”

Elke ondernemer kan bij geldGROENwassen aankloppen om zijn of haar bedrijf te verduurzamen. “De pilot is nu na één jaar afgelopen,” zegt Roodenrijs. “Ondernemers betalen vijfhonderd euro om mee te mogen doen. Dan zorgen wij voor promotiemateriaal, op maat gemaakte waardebonnen, een brainstormsessie en aandacht op onze website.” In totaal werd er afgelopen jaar al 20.400 ton CO2 bespaard door de ondernemers. Er staat nog eens 82.000 ton CO2-besparing in de planning. Ter vergelijking: een gemiddeld huishouden stoot ongeveer acht ton CO2 per jaar uit.

Biologisch én duurzaam vlees
Op de website staat een plattegrond met de groenwasserijen. Ongeveer 25 bedrijven door het hele land doen momenteel mee. In Wageningen staat een eenzaam stipje op de kaart: Natuurslagerij Keijzer & Van Santen.

“We zijn 13 oktober begonnen met de bonnenverkoop” zegt Jaap van Santen (41). Hij wil de biologische slagerij van zonnepanelen voorzien. “We willen twaalf grote panelen op ons platte dak zetten. Van geldGROENwassen krijgen we vijftig bonnen. Daarmee kunnen we uiteindelijk vijfduizend euro ophalen.” Binnenkort start de slagerij met de bonnenverkoop.

Van Santen is al 23 jaar slager in Wageningen. “We hebben een knus huiskamergevoel in onze slagerij. Iedereen kan binnen lopen voor een kopje koffie of bekertje biologische appelsap.” Via een klant kwam hij op het idee om mee te doen met geldGROENwassen. “Het idee zat al in mijn hoofd, maar dit trok me over de streep. Zonnepanelen liggen zo voor de hand: de zon schijnt toch, dus waarom niet?”

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
bewlg3-0565

Over de auteur

Freelance journalist, onderzoeker, antropoloog. Ik werk voornamelijk aan sociale en menselijke onderwerpen: migratie, etniciteit, …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief