Extra duurzame Nederlanders krijgen vandaag in de Tweede Kamer, op Duurzame Dinsdag, een ‘groen lintje’. Daarnaast heeft Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu vandaag ruim 250 innovatieve ideeën voor een duurzame samenleving in ontvangst genomen. Duurzame Dinsdag heeft als doel aandacht te vragen bij de politiek voor innovatieve ideeën uit de samenleving. Maar is die samenleving zelf dan al zo overtuigd van het belang van duurzame ontwikkeling? Bruist het in de Nederlandse samenleving ook echt van de energie voor een duurzame wereld? 

Praten over duurzaamheid niet populair
Uit onderzoek blijkt dat ongeveer één op de tien volwassen Nederlanders praat over milieuproblemen (12%) of over armoede in de wereld (11%). En dit is tussen 2013 en 2014 ook nog eens afgenomen. Het aandeel Nederlanders dat actief online haar mening deelt over wereldproblemen ligt nog veel lager; op 3 procent. Onder jongeren lijkt het nog een stuk minder te bruisen: 5 procent praat over milieuproblemen of armoede in de wereld en 4 procent geeft zijn of haar mening online via een website, blog of twitter. 

Liever ‘passief’ betrokken
Toch ontbreekt het Nederlanders niet helemaal aan betrokkenheid bij duurzame vraagstukken. De minder actieve betrokkenheid ligt hoger: bijna driekwart van de Nederlanders volgt nieuws over wereldproblemen via televisie, radio of krant en vier op de tien Nederlanders doet dit via internet. Ook jongeren zijn vaker ‘passief’ dan actief betrokken: drie op de tien volgt nieuws over wereldproblemen via de traditionele media en één op de vijf volgt dit nieuws via internet. 

Nederlanders en de wereld

Kaleidos Research onderzoekt jaarlijks het gedrag en de houding van Nederlanders en Nederlandse jongeren gerelateerd aan duurzaamheid. De cijfers in dit artikel zijn gebaseerd op de publicaties uit 2014. Eind 2015 worden de cijfers voor dit jaar gepresenteerd.  

Geen woorden maar daden
Maar het meeste uiten Nederlanders hun duurzaamheid toch wel in hun gedrag. Zo heeft bijna de helft van de volwassen Nederlanders in hun huishouden een contract voor groene stroom, zijn we relatief zuinig met water en energie in huis en kiest de meerderheid voor de fiets in plaats van de auto op korte afstanden. Natuurlijk zijn er nog veel punten waarop het een stuk duurzamer kan (we eten bijvoorbeeld nog veel vlees en relatief weinig van onze aankopen zijn fair trade). Maar wat duurzame betrokkenheid betreft lijkt onder Nederlanders het credo ‘geen woorden maar daden’ te gelden.

Goed voorbeeld doet volgen
Bewust gedrag is een goede manier om direct bij te dragen aan het oplossen van duurzame vraagstukken. Door het licht achter je uit te doen en niet te lang te douchen ben je bijvoorbeeld duurzaam bezig. Maar om de politiek te overtuigen van het belang dat we als Nederlanders hechten aan duurzaamheid is het belangrijk om actief een mening te vormen en die uit te dragen. De 250 inzenders van innovatieve, duurzame oplossingen voor milieu- en sociale vraagstukken vormen misschien geen afspiegeling van de Nederlandse bevolking als het gaat om betrokkenheid bij duurzaamheid. Maar een goed voorbeeld zijn ze in ieder geval. Nu nog hopen dat goed voorbeeld doet volgen.

[[{“fid”:”36878″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Neem een abonnement op OneWorld”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”title”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”style”:”height:72px; width:581px”,”class”:”file-default media-element”}}]]

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Lette Hogeling doet bij NCDO onderzoek naar wat Nederlanders weten en vinden van mondiale vraagstukken en hoe dit in hun gedrag tot …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief