Donderdag 8 december was de finale van de eerste eco-competitie voor jongeren. Tien finalisten presenteerden hun eigen campagne tegen klimaatverandering. Hierbij stond de relatie tussen klimaatverandering, armoede en kinder- en jongerenrechten centraal.

Teams met uiteenlopende namen als Teachers 4 Teachers, de Daktuinchicks en Gevaar: Water! verschijnen op het podium. Verschillende duurzaamheidsthema’s passeren tijdens de finale de revue: zonnepanelen, onderwijs in duurzaamheid, groen tuinieren en tweedehands mode. Volgens juryvoorzitter Eric van der Kooij, stedebouwkundige voor Team Metropool van de gemeente Amsterdam, maakt het onderwerp niet zoveel uit. “Het gaat om de motivatie. Het enthousiasme uit de zaal heeft me echt verrast. Dat geeft wel aan dat dit thema leeft bij jongeren. Volgens mij is deze generatie erg betrokken bij duurzaamheid.” Collega jurylid Jeroen Onck, consulent Natuur, Milieu en Duurzaamheid bij de gemeente Utrecht, vindt de eco-competitie een goed initiatief. “Mensen doen bijna nooit iets uit zichzelf. Dat kunnen we wel verwachten, maar het werkt gewoon niet zo.”

Lespakketten
Al zo’n 130 scholen in heel Nederland doen mee aan het project van Climate exChange en Plan Nederland. Via de website kunnen scholen een lespakket aanvragen. Hierin wordt uitgelegd wat klimaatverandering is en hoe dit in verband staat met ontwikkelingslanden. Tijdens het project ontwikkelen de scholieren hun eigen duurzaamheidscampagne. Per campagne wordt door Climate exChange driehonderd euro budget ter beschikking gesteld. “We willen met dit project bereiken dat de kinderen veel over duurzaamheid gaan praten met hun ouders, vrienden en leraren. We helpen ze bij het opzetten van hun duurzaamheidscampagne, waarbij de scholieren hun eigen doelen stellen”, vertelt Linda van Dongen van Plan Nederland.

De strijd om de eerste plaats gaat tussen de teams Seizoensmanden en Lady’s Voice. Het team Seizoensmanden wil met hun campagne realiseren dat iedereen zoveel mogelijk lokaal verbouwde groenten eet, zodat de kassen minder vervuilen en er geen boontjes meer uit Kenia hoeven te komen. De meiden van Lady’s Voice zijn van mening dat bewustwording begint op jonge leeftijd en ze willen langs basisscholen in de buurt om les te geven over duurzaamheid. “Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je het licht altijd uit doet als je weggaat en de computer niet aan laat staan”, leggen ze uit tijdens hun pitch.

Overtuiging
Uiteindelijk haalt Lady’s Voice de hoofdprijs: een duurzame Roetz-bike. De jury was vooral onder de indruk van hun presentatie. “Hoe je je idee presenteert laat goed zien hoe overtuigd je bent van je eigen campagne. Dat heeft Lady’s Voice goed gedaan.”, zegt Eric van der Kooij. “Verder vinden we het heel goed dat deze groep zelf het werk gaat verrichten en klein begint bij onderwijs in de eigen gemeente.”

Plan Nederland wil de eco-competitie erin houden. Van Dongen: “Dit project loopt ook in Engeland, Senegal, Bulgarije, Malawi en Kenia. In 2012 houden we een grote internationale finale met de beste campagnes uit al deze landen.”

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief