Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

De band Fra Fra Sound begint te spelen waarop de actrices inzetten met een Surinaams lied. In de kale repetitiezaal van muziekmakerscentrum Q-Factory in Amsterdam heeft de cast zich verzameld. Daartussen staan een paar opvallende gezichten onder andere NOS nieuwslezeres Simone Weimans en tv-presentatrice Sylvana Simons. Ze swingen op de muziek die uit de luidsprekers schalt totdat de regisseur een stopteken geeft. Het moet wat sneller, is zijn advies. Het zijn de laatste aanpassingen die worden gedaan voordat de voorstelling in première gaat in de Stadsschouwburg in de hoofdstad.

Ode aan de vrouwen
Regisseur Jörgen Tjon A Fong koos bewust voor een script rondom het leven van Sophie Redmond en Nola Hatterman. “Het zijn twee helden die hun eigen koers voeren,” verklaart hij. Sophie Redmond studeerde in 1935 als eerste zwarte vrouw af aan de Geneeskundige School in Paramaribo en bewees dat zij een eigen dokterspraktijk kon beginnen. De Nederlandse kunstenares Nola Hatterman immigreerde in 1953 naar Suriname. In haar werken beeldde ze de schoonheid van donkere mensen uit, wat uniek was voor die tijd waarin ze vooral als stereotype werden afgebeeld. “Natuurlijk accepteerde niet iedereen hun idealen en die tegenstanders zie je ook terug in de voorstelling,” vertelt Tjon A Fong. Maar beide geëmancipeerde vrouwen lieten zich, ongeacht sekse of kleur, niet dwarsbomen en maakten hun dromen waar. “De voorstelling is een ode aan alle vrouwen en Sophie en Nola staan daar symbool voor,” aldus Tjon A Fong.

Actuele vooroordelen
“Ik bewonder vooral de eigenzinnigheid van Nola,” zegt Thirsa van Til over het personage dat ze speelt. “Ze trok zich van de heersende moraal niks aan en volgde haar hart.” Maar we kunnen volgens de regisseur ook nog steeds van het leven van deze vrouwen leren. “De vooroordelen waar zij tegen streden zijn ook nu nog actueel.” Als voorbeeld noemt hij de klassenmaatschappij. Het spreekwoordelijke ‘als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je geen kwartje’ geldt nog steeds in zowel de Surinaamse als de Nederlandse samenleving, vindt Tjon A Fong. “Door alle bezuinigingen lijkt de klassenmaatschappij terug te komen. Bijvoorbeeld wanneer de regering de studiefinanciering af wil schaffen. Ik maak me daar zorgen over. De tweedeling in de maatschappij lijkt groter te worden.” Actrice Van Til vindt vooral dat er nog te veel vooroordelen zijn gebaseerd op kleur. “Door de voorstelling hoop ik dat die vastgeroeste oordelen aan het wankelen worden gebracht.”  

Feestje voor wit en zwart
De theatrale en muzikale voorstelling wordt vooral een feestje voor wit en zwart. De muziek wordt verzorgd door Denise Jannah en Fra Fra Sound. Maar de keuze van de cast is opvallend. Tjon A Fong: “Ik heb bewust gekozen voor deze diversiteit. Niet allemaal acteren ze in het dagelijks leven maar het zorgt voor veel verschillend talent,” licht Tjon A Fong toe. In de voorstelling spelen tv-presentatrice Sylvana Simons, NOS-nieuwslezeres Simone Weimans en actrices Imanuelle Grives, Manoushka Zeegelaar Breeveld en Thirsa van Til. “De mensen op het toneel zijn ook iconen, ieder op hun eigen manier.”

Speeldata
Vr 3 april: Première Stadsschouwburg Amsterdam – 20.30 uur
Za 4 april: Rasa Utrecht – 20.30 uur
Vr 15 mei: Bijlmer Parktheater – 20.00 uur
Za 20 juni: Rotterdamse Schouwburg Rotterdam – 20.15 uur
Vr 25 september: Podium Mozaïek Amsterdam – 21.00 uur

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
670

Louise studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Ede en liep drie maanden stage bij OneWorld. 
Profielpagina