In september begonnen tien ondernemingen bij Enviu met de uitdaging om een oplossing te vinden voor plasticafval. Drie maanden kregen zij de tijd om hun ondernemingen investeer-klaar te krijgen. Afgelopen donderdag was het moment van de waarheid: drie van de tien bedrijfjes gaan door naar de volgende stap, het vinden van investeerders. Zij moeten onze omgang met plastic rigoureus gaan veranderen om verdere vervuiling tegen te gaan:

beyond_plastic_microfiber catcher
De microfiber catcher: gooi gewoon bij je was er bij. 

Microfiber catcher

Een probleem waar iedereen onbewust aan bijdraagt: vervuiling van oceanen door microvezels. “Veel mensen weten niet dat elke keer als een nylon fleecevest gewassen wordt, er meer dan 81 duizend microvezels loskomen”, vertelt de Amerikaanse Rachel Miller, een van de winnaars van Beyond Plastic Innovation Showcase. “Deze mini-plasticjes zijn niet zichtbaar voor het blote oog, maar de oceaan barst er van. Ze komen via onze waterafvoer in oppervlaktewater terecht en worden gegeten door vissen. Wij eten die vissen met microfibers in hun maag. Kortom: we eten onze eigen kleding op!” Rachel Miller is verknocht aan de oceaan en is in het dagelijkse leven bezig met het schoonmaken er van. Zij en haar team ontwikkelden daarom een product om het probleem van oceaanvervuiling tegen te gaan. “Het is een bal ter grootte van een grapefruit die met je was mee wast en die vangt alle microvezels op. Het heet de microfiber catcher. We willen het aankomende mei op de markt brengen.”

Meer informatie vind je vanaf 41e minuut:

Grow Bioplastics

Boeren gebruiken plastic om water vast te houden op hun land en het zo te verbouwen, bijvoorbeeld bij tomaten en aardbeien. “Zelfs zoveel dat de hoeveelheid plastic die Amerikaanse boeren gebruiken in een jaar meer dan honderd keer rondom de aarde gedraaid kan worden”, zegt Tony Bova. Volgens de PHD-student aan de Universiteit van Tennessee in de Verenigde Staten kan dat anders. “Het alternatief voor plastic is gemaakt van restafval van de papierindustrie. Dit materiaal wordt op natuurlijke wijze afgebroken en hoeft dus ook niet meer verwijderd te worden. Dit is dus niet alleen beter voor het milieu maar werkt ook efficiënter voor de boeren.”

Urban Mining

Het Nederlandse bedrijf Urban Mining zamelt flessendoppen en afgedankte telefoons in. Het is de allereerste crowdfundig waarbij mensen niet om geld worden gevraagd, maar om afval, volgens initiatiefnemers Marco Kortland en Louis Wildenberg. Iedereen die plastic bij hen inlevert ontvangt in ruil daarvoor een aandeel in het bedrijf. Die opbrengsten kunnen per huishouden 40 tot 50 euro per jaar opleveren. Hoe dat precies werkt, lees je hier.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Cathérine Minczeles is redactiestagiair bij OneWorld en student Journalistiek aan de HU.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier