Hoe werkt de duurzame dansvloer?
"Met de Sustainable Dance Floor wordt er door dansers direct energie opgewekt. Dit werkt middels het dynamo principe. Bij iedere stap zakt de tegel enkele millimeters in, daardoor de beweging met behulp van tandwieltjes via een elektromotor wordt omgezet in energie. De tegels waarbij energie vrijkomt lichten op, zodat de danser direct het effect van zijn beweging kan zien", vertelt Vera Verkooijen, communicatiemedewerker van de Sustainable Dance Club.

"Het leuke is verder dat er ook verschillende energiemeters zijn. Hoe actiever je danst, hoe meer energie er wordt opgewekt en dit is duidelijk zichtbaar op de meters. Door de energiemeters blijven de bezoekers zich steeds bewust van hun bijdrage aan duurzame energie opwekking."

Wat kunnen jullie zoal voor dansclubs betekenen?

Club Watt
Club Watt
Credits: Giulia Melloni

"Wij helpen bedrijven op een hippe manier te verduurzamen. Dit doen we door middel van consultancy. Bij kleinschalige adviesverzoeken maken we eigenlijk een soort scan van het bedrijf. We gaan er enkele malen naartoe, bepalen hun verbruik en geven tips over hoe zij kunnen verduurzamen.

Maar we bieden ook meer uitgebreide hulp, zoals bij de Rotterdamse club Watt. Dit is een hippe club die graag duurzamer wilde worden. Daarom hebben we daar grondig bekeken wat er binnen het bedrijf allemaal mogelijk en haalbaar was om zo duurzaam mogelijk te worden. Club Watt is overigens de eerste club die gebruik heeft gemaakt van onze Sustainable Dance Floor.

Verder werken we ook aan het imago van een club. Er zijn namelijk ook clubs die wel erg bezig zijn met duurzaamheid, maar dit niet op een leuke en aantrekkelijke manier kunnen overbrengen. Die clubs geven we weer tips om op een toffe manier invulling te geven aan duurzaamheid. Zo spreekt het ook de jongeren meer aan. Nadat wij ons voorstel met de organisatie hebben besproken, stelt het bedrijf zelf een businessplan op."

The Sustainable Dance Club is ook een label.
Aan welke eisen moet een organisatie voldoen om jullie label te krijgen?
"Zowel uit de organisatie als uit het gebouw moet blijken dat de club duurzaam is. Verder moet de club onder meer ook drie ‘spectaculars’ hebben. Door deze eyecatchers moet het voor de bezoekers duidelijk zichtbaar worden op welke manier de club zich bezighoudt met duurzaamheid.

Club Watt is de eerste club ter wereld die ons label draagt. Deze club heeft nu bijvoorbeeld een ‘minimal wastebar’. Minimale verspilling van tijd, energie en geld. Bij deze bar wordt onder andere, meer gebruik gemaakt van de tap in plaats van aparte kleine flesjes. Ook zijn er bij deze bar niet zoveel minikoelkastjes en kranen die voortdurend water laten stromen.

regenwater toilet
Credits: Marc Nolte

Bovendien worden de toiletten in deze club doorgespoeld met regenwater, dat eerst ondergronds wordt gezuiverd. Doordat de bovenleidingen en de waterbak van het toilet doorzichtig zijn, zijn bezoekers zich zeer bewust van hun waterverbruik. Een bezoeker zal ook eerder de stopknop indrukken als hij ziet hoeveel liter water hij verbruikt tijdens het doorspoelen." 

Is er veel animo voor jullie producten?
"Ja, we krijgen dagelijks mail van buitenlandse bedrijven die geïnteresseerd zijn in het huren of kopen van delen van de Sustainable Dansvloer, die overigens uit losse onderdelen bestaat. En de bestellingen komen van zeer uiteenlopende bedrijven. Zo hebben we onder meer al aanvragen van een school, sportcentra en dansstudio’s. Verder zijn we zelf in New York geweest waar de dansvloer eveneens goed in de smaak viel. Verder huurt Club Watt de vloer dus een aantal weekenden per maand.

Bovendien blijken ook internationale musea bovenverwachting geïnteresseerd in de duurzame vloeren. Een Australisch wetenschappelijk museum heeft vier tegels gekocht. De bezoekers krijgen daar de mogelijkheid om op die tegels te dansen. We hebben al een mailtje gekregen dat iedereen er razend enthousiast over is. Ook musea in Miami en Philadelphia hebben al interesse getoond. Ja, die museummarkt schijnt razend interessant te zijn!

Maar afgezien van de dansvloer en de minimal wastebar hebben we nog meer duurzame producten waar veel vraag naar is. Zo verhuren we bijvoorbeeld duurzame mini dansclubs van 2,5m waar ongeveer drie mensen in kunnen dansen. Al vanaf het moment dat je binnenkomt wordt er energie opgewekt, waardoor de kleuren en helderheid van de illustraties op de muur steeds veranderen. Verder wordt er door de virtuele dj en het publiek een clubsfeer gewekt. Hoe meer er wordt gedanst, hoe meer er binnen de miniclub wordt verlicht. Hierdoor wordt het een interactieve ervaring. Deze miniclubs worden door bedrijven vooral gebruikt tijdens beurzen en festivals." 

Sustainable Dance Floor.
Sustainable Dance Floor
Credits: Giulia Melloni

Wat zijn jullie toekomstplannen?
"We zijn momenteel bezig om de Sustainable Dance Floor te vernieuwen zodat het ook op veel andere plekken gebruikt kan worden. Het is onder meer de bedoeling dat de vloer bij lichter contact reageert, zodat er al energie wordt opgewekt als er mensen gewoon op lopen. Ook wordt het mogelijk om de verkregen energie op te slaan, zodat clubs het ook kunnen gebruiken voor verlichting van de ingang, of bij de dj.

We doen momenteel ook mee aan een wedstrijd van Pro Rail. We pitchen het idee om de vloer bijvoorbeeld ook te gebruiken bij treinstations en vliegvelden. Daar lopen dagelijks duizenden mensen. We willen bijvoorbeeld bij de roltrap enkele tegels plaatsen die kunnen zorgen voor de verlichting van tekstschema’s. Het is de bedoeling dat er dan borden oplichten met teksten als: Elke stap telt. Of, kijk jij draagt bij aan opwekking van duurzame energie. Op die manier zijn niet alleen bereiken we niet alleen jongeren, maar een veel bredere doelgroep.

Ook zijn we bezig een wereldwijd netwerk op te zetten van duurzame clubs. In Shanghai zijn we dus al bezig om een van deze clubs op te zetten. Maar dit staat nog in de kinderschoenen. Er zijn dus genoeg plannen."

Wordt dit het nieuwe exportproduct van Nederland?
"Zoals de tulp? Dat zou fantastisch zijn! We krijgen veel internationale media-aandacht, dus ik denk dat ons product wereldwijd al bekend is. Wij houden ons zelf natuurlijk ook bezig met het vergroten van onze naamsbekendheid. Zo werken we onder meer samen met TNT Express, het meest duurzame transportbedrijf. Met dit soort coöperaties hopen we onze bekendheid te vergroten. Maar als wij echt hét exportproduct hebben, is dat wel een droom die uitkomt.."

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief