‘Donateurs werven duurder door belregister’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken wil de telecomwet aanvullen met een registratiesysteem voor mensen die geen prijs stellen op verkooptelefoontjes. De Tweede Kamer stemde daar in januari mee in. Het huidige registratiesysteem van Stichting Infofilter, een initiatief van de callcenterbranche zelf, voldoet niet volgens de staatssecretaris.

Flip van der Kolk, directeur van Christal Teleservice, een telemarketingbureau dat gespecialiseerd is in belacties voor christelijke goede doelen meent dat een bel-me-niet-register de rem zet op de groei van donateursbestanden. 'Ook wordt het lastig het verloop op te vangen.' Volgens Van der Kolk komt twintig tot dertig procent van de inkomsten van goede doelen uit telemarketing.

Het ministerie van EZ ziet louter voordelen. 'Nu ergert 90 procent van de mensen zich aan marketingtelefoontjes. Het register legt vast wie gebeld wil worden. Dan weet je tenminste dat ze zitten te wachten op je telefoontjes', aldus een woordvoerder. Onderdelen van de wet (wie de uitvoerder wordt, hoe lang een telefoonnummer wordt geblokkeerd) kunnen buiten het parlement om worden geregeld.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons