Naast de bekende lijst meest duurzame 100 Nederlanders van dagblad Trouw, is er nu ook de Duurzame Jonge 100. Zelf een groen modelabel opzetten, koeien en varkens houden in de stad, supermarkten aansporen om lelijke groente te verkopen, dat doen deze jongeren in een handomdraai. Deze week zet OneWorld elke dag een van hen in de schijnwerpers. 

Lisanne van Zwol (24) is medeoprichter van Kromkommer:

“Samen met Jente de Vries richtte ik in 2012 Kromkommer op. Ik leerde Jente kennen via onze studie. Samen deden we onderzoek naar voedselproblematiek. We gingen hiervoor dumpster diven: afvalbakken bekijken om te zien wat er allemaal wordt weggegooid. Dit was best confronterend. Zo mochten we op de markt overgebleven voedsel mee naar huis nemen, maar dat was teveel om te dragen. We wilden daarom deze voedselverspilling verminderen.

Omdat we geen achtergrond in levensmiddelen hadden, zochten we eerst uit hoe de voedselketen in elkaar zit. We merkten dat bij het begin van de keten, de teler, al veel ‘lelijke’ groente wordt weggegooid. Zonde, wat die groente voldoet kwalitatief gezien aan alle eisen. Daarom richtten Jente en ik Kromkommer op. We draaiden kleinschalige proefprojecten, met onder andere groothandel Zegro. Hier legden we anderhalve week ‘lelijke’ groente (wij noemen ze graag ‘gekke’ groente) in het schap, en dat werd een succes: deze werden gewoon gekocht door consumenten. We werden plat gebeld door de media, waardoor we weer meer naamsbekendheid kregen. Hierdoor is het voor ons makkelijker om andere supermarkten te overtuigen om gekke groente in het schap te leggen en om koks in restaurants te stimuleren om deze groente te bereiden voor een maaltijd.

We plannen voor het komende jaar grote proefprojecten. Ook hopen we meer mensen te bereiken met onze officiële productlijn voor soep en delicatessen, onder het label: Kromkommer. We maken mensen hiermee bewust van voedselverspilling en de kwaliteit van gekke groente. Dat is best spannend, omdat alles nu op grote schaal tot stand komt.

Soms is het lastig om de balans te vinden tussen impact hebben en om je bedrijf te runnen. Voorheen wrongen we ons in allerlei bochten om voedselverspilling op korte termijn tegen te gaan, wat niet altijd goed was voor het bedrijf zelf. Nu zoeken we naar oplossingen die op de lange termijn effect hebben.”

www.kromkommer.com
Foto: Roger Cremers

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Genna Bostelaar is een Nederlandse journalist. In 2013 liep ze stage bij OneWorld. Op dit moment schrijft ze voor Young & Fair, een …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief