Mijn eerste King Louie jurk

Elf jurkjes en twee rokjes. Dertien stuks King Louie heb ik verzameld in de afgelopen dertien jaar.  De OneWorld kledingkastcheck onthulde een lichte jurkjesverslaving van 31 stuks. Daarvan is dus eenderde King Louie. Nu een slordige stapel bloemen en stippen in mijn kast, maar ooit had elke nieuwe aankoop een blijmakende belofte in zich. Van zomerse fietstochten langs terrasjes in de Jordaan. Picknicken in het Amsterdamse Bos. Zondagmiddagborrels in het Westerpark. La dolce vita onder de grijze wolkenlucht. Vrienden die binnenvallen, gelach, gekletter van wijnglazen, terwijl ik een pan roer met vers geknede pasta.

Joie de vivre voor poldermeisjes dus. Op kantoor zaten we soms met wel vier King Louie-varianten op een rij ‘groenig’ en ‘linksig’ te wezen, zoals de Volkskrant ('KL-Haat') en Vrij Nederland ('Ha, een soortgenoot') schreven. Hoe vileiner de kritiek (‘mutsen met cowboylaarzen op bakfietsen’), hoe trouwer ik bleef aan het merk dat mij bevrijd had uit het harnas van rugbytrui (met teksten teksten als ‘Almanakcommissie Wortel’ of ‘Mensabestuur Mélange DiaBolique’) en paardrijbroek uit mijn studententijd.   

Mijn King Louie jurk voor feesten en partijenKing Louie-jurk voor feesten en partijen

Elegante overalls    
Toch raakt onze relatie in een sleur. Op straat lopen twintigers met stokjes van benen in grijze spijkerbroek, op platte gympjes, met een grote, wijde trui of jas. Dit Spongebob-silhouet is een stijlbreuk met het fijne zandloperfiguur dat een stretchy King Louie creëert. Op de OneWorld-redactie verschijnen mijn collega’s in retro-vondsten van de vintage kiloshop, in customized shirts met pettycoats of zelfs in elegante overalls.

Is it time to move on en moeten die elf jurkjes en twee rokjes en ik uit elkaar? Of kan ik mijn KL-collectie rebranden als een duurzaam statement? Met verder alleen een biokatoen T-shirt dat na één keer dragen verpest is door een koffievlek en een vest waarin je ontploft als het warmer is dan tien graden onder nul, kan mijn kast wel een groene upgrade gebruiken.

Van ontwerp tot shopVan elke jurk worden zo’n 20 tot 25 monsters, proefmodellen, gemaakt. Vervolgens kunnen winkeliers in deze showroom hun selectie maken voor de winkel. De jurken worden gemaakt in Turkije en vervoerd per vrachtwagen. Per model gaan 5000 – 15.000 stuks over de toonbank, in winkels of via de webshop. King Louie heeft twee eigen winkels een webshop. 

Walhalla
Exota, het bedrijf achter King Louie, blijkt gehuisvest in een loods op een bedrijventerrein bij Amsterdam Sloterdijk. Op de stoep zitten Spongebob-twintigers aan de thee. Binnen staan stellingkasten vol jurken. Dozen worden gevuld voor verzending. Per dag gaan er meer dan honderd internetbestellingen de deur uit, vertelt commercieel directeur Jeroen Dijkema. Binnen Nederland, maar ook naar België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Aan de overkant van de straat zit het designteam, onder leiding van Gael Brutin. De hemel bestaat en is een hal met parasols, vintage paspoppen, wandmeubels in sixties design, gekleurde vazen, bloemen en overal jurkjes. Overal. In deze hal kunnen winkeliers uitkiezen wat ze willen inkopen voor hun klanten. Spoiler alert: winter 2015-2016 draagt de King Louie-vrouw variaties van de vertrouwde stippen en bloemen, maar ook grafische prints.

De hal met de herfstcollectie van King Louie

Waar komen al deze jurken vandaan?
“Exota werkt al meer dan twintig jaar samen met een fabriek in Turkije. Als je met je leverancier een verbond aangaat voor een langere tijd, kun je een relatie opbouwen, zodat kwaliteit en pasvorm hetzelfde blijven. Een klant moet erop kunnen vertrouwen dat maat 38 ook in de volgende seizoen maat 38 is. Wij vragen onze leveranciers niet om voor een bodemprijs onze jurken in elkaar te zetten. Sinds de massaproductie van Europa naar China en Bangladesh is overgeleverd, zet Turkije meer in op kwaliteit en flexibiliteit. Als een bepaalde jurk heel populair is, kunnen we tijdens het seizoen een extra voorraad laten maken.”

Wat verdienen de mensen die mijn jurken hebben gemaakt?
“Precieze bedragen hebben we niet paraat, maar de lonen zijn hoger dan de standaard. De eigenares, die de fabriek van haar vader overnam, wil vrouwen en mannen gelijke kansen bieden. Zowel in lonen als in functies. Zo’n 60 procent van de medewerkers is vrouw.” 

Als er kinderen werken op de katoenvelden, dan krijgen wij die toch niet te zien

Heb je vanuit Nederland voldoende zicht op het proces?
“We bezoeken de fabriek elk jaar. Wetgeving rond werktijden, het minimumloon en afvalverwerking wordt nageleefd. Alleen kunnen we niet het hele jaar door toezicht houden. Op het katoenveld komen wij niet. En al zouden we er komen; stel dat er kinderen werken, dan krijgen wij die toch niet zien. We zijn afhankelijk van instanties die onafhankelijke controles uitvoeren. Om meer inzicht te krijgen in alle schakels van het proces, zijn we aangesloten bij brancheorganisatie Modint en voeren we het keurmerk GOTS.”

Deze herfst draagt de King Louie-vrouw ook grafische printsDeze herfst draagt de King Louie-vrouw ook grafische prints

Gael haalt een zachtroze jurk met stippen uit een rek. Aan het merkje hangt een kaartje met het keurmerk, GOTS, Global Organic Textile Standard. De eerste collectie van biokatoen hangt nu in de winkels, vertelt Gael. De derde collectie, zomer 2016, wordt nu ontworpen. Het keurmerk GOTS garandeert dat de jurk is gemaakt van biologische katoen (uit Turkije), en dat er is voldaan aan milieu-eisen (zoals verf zonder lood, het gescheiden verwerken van afvalwater) en sociale standaarden zijn nageleefd. Gael: “De term biokatoen is niet beschermd. Bij eten is veel beter gereguleerd wat ‘organic’ mag heten en wat niet. Bij kleding begint dat bewustzijn nu te komen.” Het organic assortiment bestaat uit vrolijke jurkjes, rokjes en trainingsjassen. “Je ziet alleen aan het label dat het biokatoen is, niet aan de stijl. Een kledingstuk met GOTS-keurmerk mag voor maximaal 10 procent uit synthetisch materiaal bestaan. Dat is bijvoorbeeld de elastane voor de stretch.”  

Jurk King Louie met GOTS-keurmerk zomercollectieJurk met GOTS-keurmerk uit de zomercollectie

Mijn favoriete jurkjes zijn van modal en polyester. Ideaal voor op reis. Kreukvrij, vlekafstotend en snel droog na een handwasje. Hoe zit het met synthetische stoffen en milieu?Gael: “Modal is viscosegaren, een kunstmatige vezel, gebaseerd op cellulose dat chemisch behandeld is om er garen van te maken. We werken met Lenzing in Oostenrijk, een internationaal gerenommeerde producent van synthetische garens. Lenzing wil het productieproces milieuvriendelijker maken. Denk aan het omsmelten van polyesters en plastic flessen tot garens. Fleece wordt al gemaakt van PET-flessen, maar wij willen een mooie stof. In 2016 brengen we een lijn van gerecycled polyester.”  

Vraagt de King Louie-vrouw om duurzame jurken? 
Jeroen: “Dat verschilt per land. In Duitsland stellen consumenten veel meer vragen. Daar zijn ook speciale boetieks met duurzame mode. In Scandinavië is dat bijna de standaard. In Spanje, Italië en Franrijk geven klanten er niks om. In Nederland moet je de jurken van biokatoen gewoon tussen de rest van de collectie hangen. Voor dezelfde prijs. De extra kosten moeten we dus zelf opvangen, die kunnen we niet op de consument verhalen. ‘Mooi’ blijft toch het criterium om iets aan te schaffen. De klant kijkt eerst naar de pasvorm, vervolgens naar de prijs. Dat een kledingstuk ook nog eens duurzaam is, is een extraatje. ”

De klant kijkt eerst naar de pasvorm, dan naar de prijs. Duurzaamheid is een extraatje

Waarom kost mijn King Louie-jurk 80 euro en een jurk bij H&M 18 euro?
Jeroen: “Wij werken in een andere bedrijfskolom dan H&M en Zara of Primark. Zij hebben alles in eigen beheer, van fabrikant tot klant. Ze verkopen alles in hun eigen winkels. Vanwege de enorme volumes kunnen ze het zich veroorloven om bepaalde kledingstukken te verkopen tegen of onder de kostprijs.”
Gael: “Stel, je koopt bij Zara een mooi colbertje voor 25 euro. Daar lijden ze verlies op, omdat alleen al de stof 25 euro kost, maar in je tasje zitten vier andere kledingstukken en accessoires, waardoor ze toch aan je verdienen. Ze hebben de luxe om zo te opereren, maar hebben daarmee een aardverschuiving teweeg gebracht. Consumenten zijn kritischer geworden over het prijskaartje.”

Jeroen Dijkema en Gael Brutin, managers King LouieCommercieel directeur Jeroen Dijkema en hoofd design & productie Gael Brutin

Jeroen: “King Louie heeft twee eigen winkels en een webshop. Wij  werken met fabrikanten, tussenhandel en zo’n 800 zelfstandige winkeliers verspreid over Europa. Zo’n winkel verkoopt misschien twintig modellen van King Louie in zijn collectie. In deze bedrijfskolom zijn meerdere schakels die allemaal geld moeten verdienen aan een product en zelf minder kunnen variëren met marges. King Louie heeft trouwe klanten die bereid zijn 80 euro te betalen voor een jurk, maar dan moeten ze wel kunnen vertrouwen op onze kwaliteit en creativiteit. Middenmootmerken met een minder onderscheidende stijl ruimen het veld.”

Heeft King Louie last gehad van het Bucklereffect, toen columnisten en journalisten begonnen te schrijven over ‘oudere meisjes in weelderige bloemetjesjurken’?
Jeroen: “King Louie-vrouwen volgen hun eigen authentieke en tijdloze stijl, wars van modetrends. Die laten zich niet door anderen van de wijs brengen. We groeien nog steeds. We mikken op internetverkoop en de markt buiten Nederland. België, Duitsland, Frankrijk en Spanje, maar ook de VS. Elke markt heeft zijn eigen voorkeur. In België willen vrouwen een totaalsilhouet: een jurk combineren met een jasje, kousen en bijpassend schoenen. In Amerika zijn ze dol op de winter- en herfstvesten.”

Exota monstercollectiehal Amsterdam

Wat is de beoogde levenscyclus van een jurk? Die moet ook weer niet te lang meegaan, toch?
Gael: “Een jurk mag zo lang meegaan als je wil. Wij zijn blij als iemand nog steeds blij is met een jurk van zes jaar oud. We willen wel meer recyclen, want het verbouwen van katoen, en zeker ook van biokatoen, kost veel grond en water. De recycling van polyester moet nog ontwikkeld worden. Lastig is ook dat stof bedrukt is. De jurk die jij aan hebt, moet eerst gestript worden van kleur voordat de stof hergebruikt kan worden voor een nieuwe jurk.”

Zijn er nog creatieve DIY-hergebruikoplossingen?
Gael: “De stof is heel geschikt om je schoenen te poetsen zonder pluisjes af te geven, maar ik zie liever de bloeiende tweedehands business op Marktplaats of met Koningsdag. Dat zijn ook onze fans.”

Op de fiets lijkt het of mijn King Louie-jurk (uit 2007) net wat trotser wappert. Het is jammer dat King Louie-medewerkers geen zicht hebben op het complete productieproces, maar de aansluiting bij GOTS en Modint laat zien dat ze werken aan verduurzaming van het productieproces. Ik hoef geen afstand te nemen van twaalf jaar kledinggeschiedenis. Ik ben een ‘tijdloze’ en ‘authentieke’ vrouw. Bij de King Louie-kraam op de Noordermarkt scoor je al een jurk (vorig seizoen of sample) voor 20 euro. Een beetje proppen, en dan is er in mijn kast vast nog wel ruimte voor jurk #32.

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
Lonneke van Genugten

Over de auteur

publicist

Leest en schrijft het liefst over Congo, Rwanda en Guinee, maar ook over mondiale trends, beeldvorming, feminisme en duurzame lifestyle.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief