McDonald’s jubelt: “Wij gaan aan de duurzame vis!”. Maar milieuorganisaties trekken hun twijfels bij het ecolabel dat de fastfoodketen voor haar vis gaat gebruiken.

Eigenlijk verandert er niks, want McDonald’s blijft bij dezelfde visleveranciers. Het enige verschil is dat deze vis nu het Marine Stewardship Council (MSC) label heeft gekregen, wat wereldwijd gebruikt wordt om duurzame vis te keuren.

Toch zijn wetenschappers en milieuorganisaties sceptisch tegenover het MSC label, omdat de informatie waarop het certificaat op gebaseerd is vaak (deels) afwezig is. Het MSC ontvangt 0,5 procent van de waarde van de visverkoop van gecertificeerde bedrijven, wat McDonalds een interessante partner maakt.

Veel milieuorganisaties, onder andere het WNF, blijven het label steunen, omdat het volgens hen beter is dan niks. Maar toch lijkt het erop dat het MSC vooral vist naar geld.

Lees meer bij New York Times.

 

Foto (cc)

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief