Camping dilemma: Kan ‘t ook ‘schoner’?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Wat doe je als blijkt dat op de campings die je aandoet het sanitair met chloor gereinigd wordt? Chloor is slecht voor het milieu. Dat weet ik en daarom mijd ik chloorhoudende schoonmaakproducten in mijn huishouden. Maar vertel ik dat anderen?

[[nid:39782]]

Onverantwoorde schoonmaakproducten zijn (nog) te koop in iedere supermarkt en drogist. Veel ‘agressieve’ producten zijn notabene goedkoop. Het kennisniveau van de gemiddelde burger is laag en dat wordt zo gehouden. De overheid wil geen onrust veroorzaken over bestanddelen van schoonmaakmiddelen. Zij komt alleen in actie als er acuut gevaar dreigt. En de bedrijven die de middelen produceren? Die doen er alles aan om ons te doen geloven dat het allemaal wel meevalt.

Veel reguliere schoonmaakmiddelen zijn niet alleen slecht voor het milieu maar in sommige gevallen ook kankerverwekkend (o.a. chloor). Ook zit er in veel schoonmaakmiddelen conserveermiddelen, geur en kleurstoffen, die de hormoonhuishouding kunnen verstoren, de huid verouderen en ademhalingsproblemen veroorzaken.

Schoonmaakmiddelen hebben dus niet echt lovenswaardige neveneffecten. Je zou denken dat iedereen allang is overgestapt op verantwoorde producten. Toch is dat niet het geval. De chloordampen kwamen me meerdere malen tegemoet bij de washokken op de fraaie campings waar ik met mijn gezin kampeerde. Balen.

Als je eenmaal iets ‘weet’, kan je het niet meer opeens niet weten

Toen ik – ergens tijdens mijn studietijd – hoorde dat chloor schadelijk was voor het milieu, ben ik overgestapt op verantwoorde schoonmaakmiddelen. Voor mij geldt dat als ik eenmaal kennis heb over de schadelijkheid van een product of haar bestanddelen, dat ik het dan niet meer ‘gewoon’ kan blijven kopen.

Herken je dat? Als je eenmaal iets ‘weet’, kan je het niet meer opeens niet weten. Dat geldt voor ons allemaal. Maar hoe zorgen we ervoor dat iedereen op de hoogte wordt gebracht van het feit dat chloor en veel andere ingrediënten van schoonmaakproducten schadelijk zijn?

Ik vind dat de overheid verantwoordelijk is voor kennisoverdracht aan onwetende burgers. Maar wat als die overheid verzaakt? Moet ik dan een rol spelen bij die kennisoverdracht? Immers, nu ik eenmaal ‘weet’, kan ik die kennis niet meer negeren.

Toch heb ik deze vakantie besloten om de campingeigenaren niet mijn ongevraagde tip om chloor te mijden, mee te delen. Een beetje laf. Ja dat is zo, maar een ongevraagde tip vindt meestal geen voedingsbodem. Daar is een passend ‘haakje’ voor nodig. Dat heb ik niet gevonden dus ben ik van plan de review pagina’s van de campings te gebruiken om een verantwoorde schoonmaaktip voor hun paradijsjes te droppen. Misschien ook nog aardig voor aanstaande campinggasten.

Campingflesje

Vakantieflesje
Los van me afwenden van de chloordampen bij de toiletblokken, ging ik natuurlijk op de diverse campings met ons teiltje vuile afwas op pad. Met mijn opgedane kennis over verantwoorde schoonmaakproducten, gebruik ik afwasmiddel van Ecover. Eenmaal bij de afwasvoorzieningen zag ik tot mijn voldoening dat andere campinggasten nieuwsgierig keken naar ons Ecover vakantieflesje. Fijn. Ik hoop dat de andere afwassers de naam Ecover onthouden.

Opnieuw voelde het ongepast om ze ongevraagd te informeren over verantwoorde afwasmiddelen. Gelukkig werkt het zo dat als je als mens voor de allereerste keer iets hebt gezien, er in je brein als het ware een ‘haakje’ wordt aangemaakt. Dus als je eenmaal iets hebt gesignaleerd, kun je het blijkbaar niet meer wissen uit je geheugen. Iedere daarop volgende blootstelling aan dat product roept dan een soort herkenning op. Dat is heel mooi. ‘t Is dus goed mogelijk dat er diverse campinggasten hebben kennisgemaakt met het merk Ecover via ons afwasmiddelflesje. Ik hoop dat zij het merk herkennen als ze binnenkort in een supermarkt bij de schoonmaakmiddelen staan.

Een overheidscampagne
Mijn kennisoverdrachtrol is in deze twee campingsituaties wel erg passief geweest. Er zijn gelukkig zat andere methoden om mensen te informeren over ‘schone’ reinigingsproducten. Een grootscheepse overheidscampagne over Schadelijke Stoffen lijkt mij wel wat. Ik zal eens kijken of ik die samen met collega’s kan aanjagen. Misschien past die rol mij beter!

Volgend jaar ga ik gewoon van te voren verantwoorde campingadresjes verzamelen. Dat scheelt ergernis en chloordampen.

Onderschrift: In dit stuk spreek ik over chloor maar het is me net zo goed te doen om alle andere schadelijke ingrediënten van reinigingsproducten. Verantwoorde alternatieven worden geboden door o.a. Sonett, Bio Clean en Ecover. Deze producten zijn te koop bij natuurwinkels en bij sommige grote supermarkten. Een aantal merken draagt tevens het Ecocert keurmerk.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons