Biobrandstof uit het keukenkastje

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

1. Koffie: De prut die overblijft na het zetten van een bakkie troost is een prima bron voor biodiesel. Koffiedik bestaat voor 11 tot 20 procent – afhankelijk van de soort koffie – uit olie. ASCIIAmerikaanse onderzoekers van de Universiteit van Nevada berekenden dat als wereldwijd alle drab die achterblijft in koffiefilters en -kopjes verzameld zou worden, dat daaruit jaarlijks 1,5 miljard liter biodiesel gedestilleerd kan worden. Dat is evenveel schone brandstof als nu al uit andere plantaardige bronnen als koolzaad, palmolie, soja en maïs wordt gewonnen. Een koffieketen als Starbucks zou dus miljoenen kunnen verdienen met het winnen van biobrandstof uit hun koffieprut. Ander voordeel is dat de uit koffiedrab gewonnen biodiesel ook naar koffie ruikt; snelwegen die geuren naar een bakkie troost, zorgt wellicht voor minder opgefokte bestuurders. Of juist wel.

 

2. Kaas: DuBay, een bedrijf uit het Amerikaanse Wisconsin maakt biobrandstoffen van wei, een restproduct van de bereiding van kaas. Het proces begint bij de koe en eindigt bij de koe, aldus DuBay-oprichter Joe van Groll. Het sympathieke aan deze productiemethode is namelijk dat het product dat overblijft bij de productie van ethanol uit de wei weer gebruikt kan worden als veevoer. Behalve alcohol, haalt DuBay namelijk ook probiotica, een supplement van veevoer en zout uit de wei. Uit 10 liter wei kan het bedrijf 1 liter bio-ethanol destilleren.

 

biodiesel watermeloen3. Watermeloen:Onderzoekers van het Amerikaanse ministerie van landbouw hebben onlangs een studie gepubliceerd waarin ze een warm pleidooi houden voor het verwerken van watermeloenen tot biobrandstof. Watermeloenen bevatten namelijk net als ander fruit veel suiker en omdat veel watermeloenen worden weggegooid omdat ze niet mooi genoeg zijn om in de schappen van de supermarkt te mogen liggen zou het een fijne oplossing zijn om van die afgedankte meloenen brandstof te maken. Alleen al in de Verenigde Staten wordt 360.000 ton aan watermeloenen afgekeurd. Uit dit afval zou volgens de onderzoekers jaarlijks bijna negen miljoen liter bio-ethanol kunnen worden gefabriceerd.

 

4. Bloemen: Misschien niet in de kast maar toch vaak op de keukentafel te vinden, bloemen. Volgens onderzoekers van de universiteit van Minnesota hebben wilde bloemen de toekomst. Ze leveren bijna twee keer zoveel energie als ‘traditionele’ bronnen als graan of sojabonen en de verwerking zorgt zelfs voor een vermindering van het percentage CO2 in de lucht. Een Japanse vliegtuigmaatschappij voerde dit jaar al proefvluchten met een op bloemenbrandstof gestookte Boeing 747. Flower Powerrrr! 

 

Duurzaam alternatief?

Of biobrandstoffen ook daadwerkelijk een duurzaam alternatief zijn voor fossiele brandstoffen daar verschillen de meningen over. OneWorld interviewde vorig jaar twee milieu- en mensenrechtenactivisten over de gevolgen van de suikerriet- en palmolieplantages voor mens en milieu en de impactie die het verbouwen van grondstoffen voor biodiesel op de wereldvoedselvoorziening kan hebben. Het ministerie van VROM heeft de kansen en risico’s van biobrandstoffen in kaart gebracht.

5. Wijn: Misschien is het een beetje omslachtig, maar veel mensen zien het als een oplossing voor Europa’s metersdiepe wijnplassen; de overtollig geproduceerde wijn uit Italië, Frankrijk en Spanje omzetten in bio-ethanol. Jaarlijks wordt circa 45 miljoen liter EU-wijn opgekocht om tot brandstof te verwerken. Het proces is vrij eenvoudig, eigenlijk hoeft alleen het water uit de vaak niet voor consumptie geschikte wijn te worden gedestilleerd. In Amerika is er al een handige machine voor op de markt, de E-Fuel microfueler. Hier kun je al je restjes wijn in kwijt waarna de machine er brandstof van maakt.

6. Meerval: Niet alleen een lekkere en duurzame vis maar ook een bron van energie. Het vet van de meerval is volgens vissers uit de Mekong-delta namelijk een prima brandstof. Nu al drijft het vet van de meerval, dat als afvalproduct overblijft als de vissen verwerkt zijn, de pompen van de Vietnamese viskwekerij Agifish aan. Volgens een woordvoerder van dit bedrijf kan van een kilo visvet zeker een liter biobrandstof worden gemaakt. Een heel precies proces wat uiteindelijk 100% ‘schone’ energie oplevert.

7. Rijst: Rijst, het hoofdbestanddeel van bijna elke Aziatische maaltijd lijkt voor Japan nu ook de sleutel tot een biobrandstof-toekomst te zijn. Deze zomer opende het Japanse JA Zennoh 19 pompen waar bruine rijst bio-ethanol te tanken is. Volgens deze federatie hoeft de biobrandstof niet duurder te zijn dan normale benzine en levert 2.2250 ton rijst ongeveer 1000 kiloliters ethanol op. Mooi meegenomen is dat veel rijstvelden die nu onbebouwd zijn vanwege een rijstreductieprogramma van de Japanse overheid, toch weer in gebruik kunnen worden genomen. Een opluchting voor de werkeloze boeren.

 

zeewiersalade8. Zeewier: Nog een product uit de Japanse keuken dat ook biobrandstofpotentie heeft is zeewier. Volgens onderzoeken van zowel Japanse als ook Nederlandse universiteiten, zou zeewier wel eens het antwoord kunnen zijn op alle kritieken die biodiesel oproept. Zeewier kan namelijk worden ‘verbouwd’ op de bodem van de oceaan, de Stille Zuidzee bijvoorbeeld, waardoor het niet met de voedselvoorziening concurreert. Een ander pluspunt is dat er geen zoetwater aan te pas komt. Het proces staat nog wel in de kinderschoenen en in Japan wordt dan ook druk geëxperimenteerd met zeewiervelden op de zandbanken van Yamatotai.

 

9. Paddestoelen: Voor zover bekend leveren paddestoelen zelf geen energie op, maar het populaire kookproduct kan wel een hele belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van biobrandstoffen. De Agaricus bisporus bijvoorbeeld heeft een schimmel die het proces van composteren van planten en ander natuurlijk afval zoals hout versterkt. De schimmel is zo sterk dat het ook materiaal afbreekt dat andere bacteriën en schimmels niet aan kunnen. Onderzoekers van de Universiteit van Warwick hopen nu uit te vinden hoe het proces precies werkt en of de schimmel ook na te maken is.

 

aardappelschilllen10. Aardappelschillen: De meesten gooien ze weg, een enkeling verzamelt ze op de composthoop. Maar er is nog meer mee te doen, verschillende ondernemers gebruiken aardappelschillen als energiebron. Door eerst het zetmeel om te zetten in suikers en dat vervolgens te laten gisten kan pure alcohol uit de schillen worden gedestilleerd. Gemengd met een beetje benzine doet dit het prima als brandstof. Een goede methode dus voor patatfabrieken bijvoorbeeld.

 

Tot slot kunnen de mensen die netjes hun groente fruit en tuinafval scheiden, dit ook in de tank terugvinden. Tijdens het vergisten en composteren van GFT-afval wordt er biogas en compost gewonnen. Biogas wordt gebruikt voor de opwekking van elektriciteit en warmte. Uit een ton gft komt 72 kuub aardgas. En daar kun je zo’n 1.000 kilometer mee rijden. Wie in Zwolle woont kan binnenkort misschien al rijden op de inhoud van je biobak. De Provincie Overijssel, ROVA, VAR en Salland Olie hebben de handen ineengeslagen voor het onderzoeksproject ‘rijden op gft’. Uiteindelijk moet dat leiden tot een installatie in Zwolle die gft-afval vergist tot biogas.

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons