Beter bier door Rio

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Onderweg van Sao Paolo naar Rio de Janeiro zit ik naast de executive director van een grote NGO. We raken in gesprek over ons werk en onze doelstellingen de komende dagen in Rio. Zodra ik vertel dat ik voor Heineken werk zegt ze dat ze nooit voor een bedrijf zou kunnen werken. Een aantal jaar geleden zei ik exact hetzelfde. Tijden veranderen. Gelukkig maar.

Bedrijven kunnen een enorme katalyserende rol spelen in de ontwikkeling van emerging markets. Sterker nog, inmiddels ben ik van mening dat echte verandering pas komt zodra overheden, bedrijven, civil society en academici samenwerken.

Pittige discussies
Duurzame ontwikkeling, en de rol van bedrijven daarbinnen, staat centraal tijdens de UN Global Compact conferentie. In drie dagen tijd vinden 120 verschillende sessies plaats, over onderwerpen zoals duurzame landbouw, armoede reductie en water.
Voor mij biedt deze conferentie de mogelijkheid om mensen te ontmoeten waarmee mijn bedrijf potentieel samen kan werken om onze ‘Brewing a Better Future’/onze maatschappelijk verantwoord ondernemen programma’s te implementeren. Daarnaast probeer ik te leren van de successen en gefaalde experimenten van andere bedrijven en NGO’s.

De afgelopen dagen heb ik pittige, maar zeer zinvolle discussies gevoerd met vertegenwoordigers van andere disciplines. Ik vind het dan ook volkomen terecht dat NGO’s en IGO’s kritische vragen stellen. Maar bovenal hebben allemaal min of meer dezelfde doelen voor ogen, en we zien allen dat we de echte schaalvergroting niet langer uit kunnen stellen.

Boeren trainen
Daarom ben ik de afgelopen dagen gesterkt in mijn overtuiging dat de rol van bedrijven ronduit essentieel is in het veranderen van de wereld, het terugbrengen van armoede, en het tot stand brengen van economische groei in ontwikkelingslanden. Een voorbeeld van Heineken, het bedrijf waar ik voor werk is dat we onszelf als doel hebben gesteld om in 2020 minstens 60 procent van onze grondstoffen (zoals sorghum, rijst of mais) voor onze Afrikaanse bieren in hetzelfde continent te kopen. Hierbij werken we samen met een NGO om boeren te trainen, waardoor ze productiever worden en een hoger rendement halen, en zo het inkomen van zo’n 100,000 boerenfamilies verdubbelen.

Tegelijkertijd stabiliseren we hiermee de toevoer en verbeteren we onze milieu afdruk. En zo zijn er tal van voorbeelden die ik de afgelopen dagen heb gehoord en genoteerd. Om uitdagingen rondom water, of voedselzekerheid effectief aan te pakken, moet je de kennis van verschillende partijen bundelen en gezamenlijk een actieplan opzetten en uitvoeren.

De urgentie, de noodzaak om oplossingen te formuleren en aan de slag te gaan wordt tijdens de UN Global Compact conferentie breed gedeeld. De rol voor het bedrijfsleven is duidelijk. De aanwezige civil society lijkt er ook steeds meer voor open te staan. Nu maar hopen dat de regeringsleiders het eens worden en aan het einde van de week een ambitieuze agenda presenteren.

Zita Schellekens is Public Affairs Consultant bij Bierbrouwer Heineken

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons