Opleiding:

Management Course for Development Practitioners

 

Instelling:

MDF Training & Consultancy

 

Duur:

Vier weken

 

Kosten:

€ 7.350 (Cursisten uit ontwikkelingslanden kunnen subsidie aanvragen bij het Nuffic)

 

Andere cursussen:

Zie: www.mdf.nl

Natuurlijk gaat de Management Course for Development Practitioners van MDF Training & Consultancy in Ede over meer dan alleen vergadertechnieken. Toch is een overvolle vergaderagenda is een typisch voorbeeld van waar veel cursisten tegenaan lopen: ze leren veel in de praktijk, maar missen bepaalde kennis en vaardigheden om hun werk zo efficiënt mogelijk te doen. En dus verzucht Sheila: 'Ruim de helft van mijn werktijd bestaat uit vergaderen. Als ik echt wil werken, moet ik dat thuis doen.'

De zeventien cursisten, afkomstig uit landen over de hele wereld, trekken al bijna vier weken met elkaar op. De cursus is erg intensief en de cursisten zijn inmiddels goed op elkaar ingespeeld. Dat is mede te danken aan de praktijkoefeningen en excursies. Want theorie is niet genoeg, vindt MDF, je leert pas echt iets als je het zelf ondervindt.

 

Beleefd

Op een tafel spreidt trainer Jan Kuyper een stapel kaarten uit. 'Zoek er één uit die vertelt wat jou motiveert in je werk.' Taslima kiest voor 'onafhankelijkheid': 'Ik houd er niet van als anderen mijn werk beïnvloeden.' Lino is blij dat hij 'betekenisvol werk' doet, Sandra moet zich in haar werk creatief kunnen uiten.


Kuyper gebruikt de resultaten om te laten zien hoe de piramide van Maslow werkt, de verschillende lagen van menselijke behoeften. Als de basisbehoeften van de onderste twee lagen zijn bevredigd – voedsel en onderdak, veiligheid – komen daar andere behoeften bovenop: sociale behoeften, respect, zelfrealisatie. 'Motivatie is pas structureel als je die uit de hogere lagen kunt halen', legt Kuyper uit. 'Bij jullie is dat blijkbaar zo.' Hetzelfde geldt voor hun medewerkers: 'Als je de prestaties structureel wilt verbeteren, moet je bijvoorbeeld aan de sociale cohesie werken, meer respect tonen of opleidingsmogelijkheden aanbieden.'


38_0132_pt2
Foto: MDF

Het is dus ook essentieel om je medewerkers goed te coachen en feedback te geven. Na een rits instructies krijgen Frank en Lamek de opdracht een beoordelingsgesprek te voeren. De 'werkgever' en 'werknemer' bij een koffieonderneming in Rubadunia hebben zich blijkbaar goed ingeleefd, want na afloop zucht Frank van opluchting. 'Best spannend. Maar gelukkig sneed mijn baas zelf punten aan die voor mij belangrijk waren, zoals het hebben van een auto.'
Uit de groep komt wel voorzichtig wat kritiek los. 'De manager deed niet genoeg om de problemen te bespreken', vindt Sheila. 'Hij had meer vragen kunnen stellen over de bijeenkomsten met de koffieboeren die niet goed liepen.'


Sheila is een van de weinigen die vrijuit kritiek geeft. De meesten vermijden kritiek. En als ze zich er al aan wagen, blijven ze heel beleefd. Timide bijna, maar dat is in de ogen van een Nederlandse toeschouwer – en Nederlanders gelden niet voor niets als 'bot'.


Een van de cursusdoelen is in elk geval dat de deelnemers meer vrijmoedigheid krijgen om pijnlijke punten te bespreken of kritiek te geven. 'Vooral bij conflictmanagement is dat belangrijk', zegt trainer Peter Paap. 'Maar bij ons werkt dat niet zo, zeggen ze dan. Natuurlijk gaan wij mensen niet opleggen hoe ze zich moeten gedragen, maar meer openheid moeten ze zich echt aanleren.'

 

Ruimte

Aan het slot van de dag mogen de cursisten zich vastbijten in het grote struikelblok: vergaderen. Ook nu, na het uitgebreid doornemen van de theorie, een rollenspel. In twee groepen spelen de cursisten een crisisvergadering na. Na afloop bekijken ze de video en geven ze commentaar op de voorzitter. Want dat is waar het om draait: hoe leid je een vergadering zo efficiënt mogelijk?


'Voorzitter' Mohammed heeft het blijkbaar vaker gedaan, want het gaat hem soepel af. Het is duidelijk waar hij het over wil hebben, hij vat elke bijdrage samen en voorkomt dat mensen uitweiden. Het wordt pas lastig als hij zijn taak overdraagt aan Tareq, omdat er plotseling een 'minister' op bezoek blijkt te zijn. Tareq geeft de aanwezigen erg veel ruimte. Een van hen krijgt het zelfs voor elkaar om voortdurend hetzelfde punt aan te snijden. Efficiënt is het niet, maar ook nu blijft de kritiek bescheiden. Tareq krijgt achteraf in ieder geval waardering, want makkelijk was zijn taak tenslotte niet. Nu maar hopen dat hij eenmaal thuis wél strak de touwtjes in handen houdt. Want ook hij heeft vast meer te doen dan alleen vergaderen.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief

Advertentie

OneWorld-online_banner-600×500 + waaier