Op de uitreiking van de DAM Prijs 2012 verkozen jury en publiek A Beautiful Story tot meest duurzame onderneming van Amsterdam. Het bedrijf verkoopt handgemaakte fairtrade sieraden uit Nepal. OneWorld sprak met eigenares Cathelijne Lania.

Gefeliciteerd! Hoe hebben jullie het gevierd?
“We hebben natuurlijk een wijntje gedronken en we waren laat thuis, maar de business gaat gewoon door. De dag na het prijzengala was iedereen al weer om negen uur op kantoor. Het is een drukke tijd, dus we zijn meteen weer hard aan de slag gegaan.”

A Beautiful Story
A Beautiful Story verkoopt sieraden uit Nepal, fair trade en handgemaakt. De producten vertellen een verhaal en geven een inkijkje in andere culturen. Klik hier voor meer info en verkoopinformatie.

Waarom hebben jullie gewonnen?
“De jury was positief over hoe wij producten uit ontwikkelingslanden geschikt maken voor de westerse markt. Op reis zie je vaak allerlei mooie artikelen die alleen lokaal verkocht worden. De makers daarvan willen wij helpen door onze marketingkennis te koppelen aan hun talent. Impact is voor ons belangrijker dan rendement, ook daar was de jury over te spreken. We maken nu nog niet zoveel winst, maar willen ook in dit stadium delen met onze partners in Nepal.”

Wat hebben jullie gewonnen?
“Een wisselbokaal en een prijzenpakket ter waarde van € 30.000 euro, met onder andere: advertentieruimte in het Parool, trainingen, bedrijfskleding, een teamuitje en duurzame kerstpakketten. Sommige onderdelen zijn voor ons heel waardevol, maar andere zaken willen we weggeven. Met de polo’s zouden we de medewerkers in de zilverfabriek in Nepal een groot plezier doen. Wij zijn vooral erg blij met de eer en met de aandacht die deze prijs oplevert. Als dat tot nieuwe klanten leidt, creëren we meer business en banen in Nepal en dat is de belangrijkste winst. Op dit moment werken daar zo’n vijftig mensen voor ons, maar het streven is om minimaal duizend mensen werk te verschaffen in 2020.”

Hoe gaan jullie dat doen, wat zijn de toekomstplannen?
“Ons streven is om van A Beautiful Story een wereldwijd merk te maken. We hebben net op een beurs in Berlijn gestaan en gaan binnenkort naar een show in Londen, dus dat zijn de eerste lijntjes die we uitzetten naar het buitenland. Ook willen we uit meer landen producten gaan importeren, bijvoorbeeld uit Bangladesh en Peru. Dat hoeft niet bij sieraden te blijven, ook andere concepten passen onder de paraplu van A Beautiful Story. Denk bijvoorbeeld aan een hotel of winkel, gerund door de lokale bevolking.” 

Ook duurzaam ondernemen? Tips van de gemeente:
Overzicht subsidies
Hulpmiddelen en handleidingen

Heb jij een duurzaam idee voor Amsterdam?
De Gezonde Stad

Hebben ze in Nepal meegeleefd?
“Ja, heel erg. We werken op dit moment samen met twee zilverfabrieken en twee vrouwengroepen. Alle informatie hebben we naar ze opgestuurd. We doen het ten slotte samen, zij zijn ook winnaars nu. En hopelijk profiteren zij het meest als de prijs meer werk gaat opleveren.”

Wat heb je geleerd van de andere kandidaten?
“Het was mooi om de energie en bevlogenheid van de andere ondernemers te zien. Iedereen doet het werk met passie en de onderneming is vaak een middel in plaats van een doel. Ze willen allen iets bijdragen aan een betere wereld en gebruiken hun bedrijf om dat te bereiken. Ook vond ik het mooi om te zien is dat ‘nee’ niet bestaat voor deze ondernemers. Eigenlijk roeit iedereen een beetje tegen de stroom in. Mijn motto is dat je je droom moet leven en dat doen zij ten volle.”

En wat levert het jou op, het najagen van je droom?
“Ik voel nu rust. In mijn vroegere werk knaagde er altijd iets, is dit het nu? Natuurlijk is het hard werken om je eigen bedrijf te runnen, maar ik wil niet meer anders. Als het moeilijk is of als er tegenslagen zijn, dan ben ik bereid om dat aan te pakken en een oplossing te verzinnen. Ik hoef nooit zin te maken want ik ben op de goede weg nu.”

————————————————————————————————————

Cathelijne Lania
Cathelijne Lania deed tijdens haar studie vrijwilligerswerk in Nepal en ging daarna aan de slag als marketeer bij een grote multinational. Toen een bevriende zilverfabrikant uit Nepal aangaf zijn business te willen uitbreiden besloot Lania het roer om te gooien en in 2006 werd A Beautiful Story een feit.

DAM Prijs 2012
Met de DAM Prijs wil de gemeente Amsterdam duurzaam ondernemen meer bekendheid geven. De diversiteit van de inzendingen was groot, variërend van een biosupermarkt en een reclamebureau tot de Condomerie. Uit de meer dan 150 deelnemers zijn acht stadsdeelwinnaars gekozen die meededen aan de finale. Kijk hier voor meer info over alle finalisten.

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief