700.000 euro voor melk en bomen

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Bijna 300 inzendingen uit 56 verschillende landen kwamen er dit jaar binnen voor de Postcode Lottery Green Challenge. Vijf werden er uiteindelijk geselecteerd voor een deelname aan de finale. Allemaal kregen ze vijf minuten de tijd om de jury, onder leiding van Steve Howard, hoofd duurzaamheid bij IKEA Group, te overtuigen. De 47-jarige Ruys wist met zijn technologie om de groei van bomen in zeer droge gebieden te stimuleren uiteindelijk een half miljoen euro in de wacht te slepen. De andere prijs, een bedrag van 200.000 euro, ging naar de Amerikaan Ryan Pandya. Hij ontwikkelde onder de naam Muurfi melk waar geen koe bij komt kijken.  

Groene businessplannenDe Postcode Lottery Green Challenge werd voor het eerst in 2007 georganiseerd. Het is een initiatief van de Nederlandse Postcode loterij die groene businessplannen wilt stimuleren door ze te financieren. De winnaar krijgt 500.000 euro mee om zijn of haar plan op de markt te zetten. De runner-up krijgt 200.000 euro. 

De finalisten
Cornelis de Vet, een van de twee Nederlandse genomineerden, mocht met zijn start-up ‘Fleat cleaner’ het spits afbijten. Hij ontwikkelde een robotsysteem dat de romp van vrachtschepen boven- en onderwater kan schoonmaken tijdens het laden en lossen. “Het regelmatig reinigen van schepen vermindert de CO2-uitstoot van schepen met vijf procent”, zo vertelt De Vet. De jury vond de schoonmaakrobots een mooi innovatief en kostenbesparend idee, dat ‘zeker zijn weg zou vinden binnen de scheepvaartindustrie’.
Meer onder de indruk waren ze van Oohoo!, een start-up die plastic-flesjes overbodig maakt door eetbare waterbubbels te produceren. De Engelse Rodrigo Garcia González zorgde met zijn doorzichtige en flexibele waterbubbels voor flink wat rumoer in de zaal. Er kwamen veel vragen over de sterkte van de bubbels en de frisheid van het water dat er in zat. Alhoewel Gonzales op elke vraag een weloverwogen antwoord had, wist hij de jury uiteindelijk niet te overtuigen.

De vijf finalisten:

 

StacyFlynn

Stacy Flynn –

 

Evrnu 

Cornelis

 

Cornelis de Vet –

 

Fleet Cleaner 

Jurriaan 

Jurriaan Ruys –

 

Land Life Compagny

 

Rodrigo Gonzálezo 

Rodrigo Gonzálezo –

 

Ooho!

Ryan Pandya

Ryan Pandya –

 

Muurfi 

Melk en bomen
De harten van de juryleden gingen wel sneller kloppen van de melk van Muurfi. Ryan Pandya bedacht met zijn bedrijf een manier om melk te produceren zonder dat er dieren aan te pas komen. Door de proteïnen, vetten, vitaminen en mineralen van de melk te identificeren is het bedrijf nu in staat om melk te produceren dat precies dezelfde eigenschappen heeft als gewone koemelk zonder dat er intensieve veehouderij voor nodig is. “Gezien de groei van de wereldbevolking, is dit de manier om dierlijke producten te vervangen en daarmee de uitstoot van broeikasgassen met 35 tot 65 procent te verminderen”, aldus Pandya. Met de 200.000 euro die hij van de jury overhandigd kreeg, is hij van plan zijn koe-vrije melkproduct op de markt brengen.

Natuur herstellen
Grote winnaar van de Green Challenge was Jurriaan Ruys. Hij ontwikkelde met zijn start-up ‘Land Life Compagny’ een technologie voor natuurherstel. Een biologisch afbreekbare Cocoon die bomen ondersteunt en helpt groeien in zeer droge gebieden. “45% van het landoppervlak bestaat uit steppen. De bodem is in veel van deze gebieden zo erg aangetast dat nieuwe bomen hier niet overleven. De Cocoon biedt bescherming en voedingstoffen voor de boom zonder dat er irrigatie voor nodig is.

Cocoon

Hiermee kunnen we enorme bossen aanleggen om zo de C02 in de lucht aanzienlijk te verlagen”, zo stelt Ruys. De jury was erg onder de indruk. “Het is een veelbelovend idee, dat op een grote schaal impact zal hebben”, aldus juryvoorzitter Steve Howard. Met het prijzengeld gaat Ruys samen met zijn team nu aan de slag met het realiseren van grootschalige demonstratieprojecten in Mexico, Spanje en Californië (VS). “Hiermee kunnen we iedereen laten zien hoe je effectief de natuur kunt herstellen en hopen we leiders wereldwijd te inspireren. Als ons voorbeeld op grote schaal wordt opgepikt, zou dit wel eens de sleutel tot het wapen van klimaatverandering kunnen zijn.” 

 

De finalist van vorig jaar,

Arthur Kay won met zijn initiatief genaamd 'bio-bean' de Postcode Lottery Green Challenge. 

Zijn bedrijf heeft met het prijzengeld het proces van koffie-afval tot biobrandstof geïndustrialiseerd. 

Bio-bean is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf van 22 werknemers. 

[[{“fid”:”39842″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Neem een abonnement op OneWorld”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”title”:”Neem een abonnement op OneWorld”,”style”:”height:72px; width:581px”,”class”:”file-default media-element”}}]] 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons