Hij gaat met deze inschatting voorbij aan het verschil tussen lobby en publiekscampagne. ICCO zet zich al jaren in voor eerlijke handelsverdragen, voor én achter de schermen. Voor een publiekscampagne die deze lobby ondersteunt is timing van groot belang. In 2007 bereikten de onderhandelingen voor de EPA's hun hoogtepunt, een moment waarop de stem van het publiek van groot belang was om de politiek mee te krijgen in een kritische houding.
Dat is goed gelukt. 10.000 Jongeren zijn in de zomer van 2007 op de foto gegaan voor eerlijke handelsverdragen. In dezelfde periode maakte het tv-programma Netwerk met medewerking van ICCO een reportage over de negatieve gevolgen van de export van goedkope kippendeeltjes naar West-Afrika. De tumult die daarna ontstond heeft bijgedragen aan het voorkomen van verdere liberalisering van de West-Afrikaanse kippensector via de EPA's.
Kortom: ICCO heeft jaren gelobbyd voor eerlijke handelsverdragen en heeft op het moment dat het publiek kon worden gemobiliseerd een succesvolle publiekscampagne gevoerd.
Jack van Ham , algemeen directeur ICCO