Spetterende ontknoping OneWorld Water Battle

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Wie heeft het beste idee om het Nederlandse kraanwater op te kaart te zetten, Amsterdam regenbestendig te maken en het waterverbruik in de kledingindustrie te verminderen? Per thema (Kraanwater, Rainproof en Water Footprint Fashion) streden twee teams om uit te maken wie er met financiële én deskundige hulp hun wateridee in de praktijk mag gaan brengen. Met de online stemactie was de afgelopen weken al bepaald wie de publiekswinnaar is. De meeste stemmen (670) gingen naar Team Waterkan en voor hun was de eerste prijs alvast binnen.

Warming up
Afgelopen donderdag haalden de teams voor een publiek van ruim 250 man in Pakhuis de Zwijger nog een keer alles uit de kast om een vijfkoppige jury te overtuigen van de creativiteit, noodzaak, maar vooral effectiviteit van hun plan om een groot waterprobleem aan te pakken. Nadat moderator Linda Vermaat het publiek welkom heet en uitlegt waarom water ‘een van dé uitdagingen van deze tijd is’, is het de beurt aan Frank de Ruwe van reclamebureau Natwerk om te vertellen waar een goede campagne aan moet voldoen. Daarbij benadrukt hij dat je in ieder geval niet te bescheiden moet zijn. “We hebben voor ons eerste idee Snoop Dogg benaderd en gevraagd of hij 1 miljoen euro wilde investeren. Hij was enthousiast, maar daarna hebben we nooit meer wat van ‘m gehoord.”

Zijn de plannen uitvoerbaar en wat levert het op?

Frank heeft zijn presentatie inmiddels afgerond en aan het goedlachse publiek is te merken dat het met de sfeer vanavond wel goed zit. Tijd om de jury voor te stellen. Waar gaan ze op letten vanavond? “Zijn de plannen uitvoerbaar, hoe breng je het bij de mensen en hoe kun je meten wat het oplevert”, benadrukt juryvoorzitter Anneke Naafs van Kassa Groen. Naast haar bestaat de jury uit Esther Blom van WNF Nederland, Nienke Schipper van dagblad Trouw, Birgitta Kramer van waterbedrijf Vitens en Femke Haccoû van DRO Amsterdam.

Pitchen maar!
De harten van de teamcaptains kloppen ondertussen in de keel. Zij zijn nu aan zet om de strenge doch rechtvaardige jury voor zich te winnen. Maar eerst benadrukt moderator Linda dat er absoluut niet geklapt mag worden na de pitches, om de onafhankelijkheid te waarborgen. Het thema ‘Kraanwater’ trapt af. De jarige Mats Siffels, captain van Team Kraanvogel, legt uit waarom we dankbaar moeten zijn voor het feit dat er iedere dag fris en gezond water uit onze kraan stroomt. “Daarom willen we dat de horeca in Nederland alleen nog maar kraanwater verkoopt in plaats van bronwater. Met een prijs van 50 cent per glas.” Ook Gregor Noltes van Team Helder wil ons kraanwater in de picture zetten, maar dan door BN’ers en grote bedrijven zoals de NS en Philips in te schakelen en met stickeracties het bewustzijn te vergroten. “We zijn tevreden als er volgend jaar 70 procent minder gebotteld water is verkocht.”

[[{“fid”:”32672″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”oneworld water battle”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”oneworld water battle”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

Ondanks het klapverbod kan de zaal het niet laten om beide presentaties te belonen met een applaus. Nu is het woord aan de teamcaptains van het thema Rainproof. Hoe gaan zij er met partner Amsterdam Rainproof voor zorgen dat onze hoofdstad niet binnen een paar jaar onder water staat en dat we iets nuttigs doen met het hemelwater? Met een strak vormgegeven regenton die je op een regenpijp kan aansluiten willen ze dat straten de handen ineen slaan om regenwater op te vangen. “En wie anders dan Gaston van de postcodeloterij kan deze ton uitreiken?” Mariska van der Deen van Team Waterkan gaat laten zien wat je met water kan. Gekleed in een gele regenjas vertelt ze over de fietskratjes waarin je je eigen tuintje kan aanleggen, dat gevoed wordt door regenwater. Het publiek wordt nog even opgejut: “Yes we water kan.”

Last but not least mogen Ralph Wesseling en Yuki Kho vertellen hoe zij de watervoetafdruk van de kledingindustrie gaan verminderen. Want wist je dat er maar liefst 8.000 liter water zit verwerkt in een spijkerbroek en dat het verven van een kilo katoen 300 liter water kost? Ralph wil met zijn Team Trendwater dat Nederlanders massaal wit gekleed over straat gaan. “In witte kleding zit minder verf en is dus minder waterverslindend. Het gaat er vooral om dat mensen weten dat ook iets als verven enorm veel water kost.” Yuki wil ook het waterverbruik verminderen, maar dan door mensen op te roepen een kledingseizoen lang (drie maanden) geen nieuwe kleding te kopen. Voor mensen die de verleiding stiekem toch niet kunnen weerstaan heeft ze een speciale armband met een alarmsysteem dat afgaat zodra je een kledingwinkel binnenstapt.

Even pauze
De teamcaptains hebben gesproken en de jury gaat in beraad. Hen wacht nog een pittige klus gezien het hoge niveau van de pitches en het enthousiasme waarmee alle plannen door de zaal zijn onthaald. Voor deelnemers en publiek is er een korte pauze waarin de Kledingbibliotheek hun walk-in closet showt. Hiermee laten ze zien dat je door kleding te recyclen het waterverbruik per kledingstuk halveert. De mannen van KRNWTR staan even verderop klaar met een kraanwaterproeverij. Welke twee glaasjes bevatten bronwater en welk glas is gevuld met water uit onze eigen kraan? Ondergetekende had in ieder geval twee pogingen nodig om het kraanwater eruit te filteren, het verschil was nauwelijks te proeven. De Dakdokters, Amsterdam Rainproof en de Rainfoundation gebruiken het intermezzo om de waarde van ons regenwater te tonen. Gebruik het bijvoorbeeld voor een groen dak of vang het water op om te gebruiken als spoelwater.       

[[{“fid”:”32671″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Ap Verheggen”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Ap Verheggen”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

Zodra iedereen na een half uur pauzeren de zaal weer heeft opgezocht, mag waterkunstenaar Ap Verheggen vertellen over zijn fascinatie voor de Noordpool en waarom hij in vredesnaam een gletsjer in de woestijn (foto links) wil gaan bouwen. “Klimaatverandering is cultuurverandering. We moeten op zoek naar oplossingen, zoals er vanavond ook wordt gedaan. Een aantal jaar geleden dacht ik: waarom gebruiken we de zonne-energie niet om ijs en water te maken. Dat kan op de warmste en droogste plekken ter wereld. Met een Sunglacier en Desert Cascades kun je in woestijnen gigantische hoeveelheden ijs en water produceren en voedsel- en watertekorten oplossen.”

Tromgeroffel…
Dan is het moment aangebroken waarop de jury haar eindoordeel mag gaan geven. Alle teams worden gezamenlijk naar voren geroepen en per thema opgesteld. Volgens juryvoorzitter Anneke Naafs was het een pittige taak om drie winnaars aan te wijzen, het niveau lag immers ‘erg hoog’. Ze laat de teams niet langer in spanning “Bij Kraanwater is de keuze gevallen op… Team Kraanvogel.” Ze gaat snel door naar Rainproof. “Ondanks dat er voor jullie nog een hoop werk aan de winkel is, zegt de jury: ‘Yes we water kan’, Team Waterkan wint!” Nog een winnaar te gaan. “We vonden beide ideeën erg origineel, maar zien meer publiek draagvlak voor minder consumeren. We hebben daarom gekozen voor Team Drogue.”

De champagneflessen worden ontkurkt, de verliezers worden getroost. Want zoals bij elke wedstrijd kunnen er maar drie de winnaar zijn. Gelukkig pakken de teamcaptains die naast de prijzen hebben gegrepen het sportief op. “Ik vind het jammer, maar ben zeker niet teleurgesteld”, zegt Ralph van Trendwater. “Ik vond het geweldig om mee te doen, zo’n avond als vanavond met een volle enthousiaste zaal is echt prachtig.” Winnaar Yuki is uiteraard erg blij. “Ik kan niet zeggen dat ik het had verwacht, Trendwater had ook een superleuk idee. Maar geweldig natuurlijk dat we ons idee nu in de praktijk kunnen gaan uitvoeren.” De OneWorld Water Battle zit erop en de winnende teams gaan aan de slag om in 2015 hun plannen een gezicht te geven. Alle teams hebben in ieder geval aangetoond dat water bij een groot publiek, jong en oud, man en vrouw, is gaan leven en hopelijk blijft leven. En het was nog lang onrustig in Pakhuis de Zwijger…    

Foto’s: Maartje Strijbis

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons