CO2, weg ermee

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Hoe zorg je ervoor dat bedrijven enthousiast hun CO2-uitstoot verminderen? Volgens Martin Vos, medeoprichter van Stichting Nederland CO2 Neutraal, moet je het vooral leuk maken. “Door leuke acties op onze bijeenkomsten, zoals proefritjes in Tesla’s en een BN’er als hoofdspreker, laten we zien dat duurzaamheid ook leuk kan zijn.”

Minder CO2
Samen met Thijs Lindhout, oprichter van de website CO2Seminar waar Vos partner is, begon Vos bijna een jaar geleden met het organiseren van bijeenkomsten voor bedrijven. “We willen bedrijven inspireren om echt duurzamer te werken en minder CO2 uit te stoten”, vertelt Vos. Bedrijven kunnen hun CO2-uitstoot verminderen door meer duurzame en minder fossiele energie te gebruiken, en hun energieverbruik zo laag mogelijk te houden. “Een bedrijf dat veel elektra verbruikt kan bijvoorbeeld overstappen op groene stroom”, vertelt Vos.

Inspireren
Stichting CO2 Neutraal is het snelst groeiende CO2-reducatie initiatief van Nederland. Inmiddels doen er al 43 bedrijven mee, een getal wat blijft stijgen. “Bedrijven moeten zin hebben om aan de slag te gaan met CO2-reductie”, vindt Vos. Zin krijgen ze volgens hem niet van een grijze man in pak met stropdas en een powerpoint-presentatie. Maar wel door hun bijeenkomsten vol entertainment.

[[{“fid”:”31696″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”NederlandCO2Neutraal”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”NederlandCO2Neutraal”},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_volle_breedte media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”,”id”:”styles-6-0″}}]]

Thijs Lindhout aan het woord als dagvoorzitter.

Volgens Vos reageren bedrijven enthousiast op de bijeenkomsten. “Na afloop vertellen deelnemers me dat ze weten wat ze kunnen doen om hun CO2-uitstoot te verminderen en daar ook mee aan de slag willen”, vertelt hij. Maar over de impact van de bijeenkomsten durft Vos na minder dan een jaar nog weinig te zeggen. Uiteindelijk is het aan de bedrijven zelf om door te zetten.

Lange termijn
Voor een duurzame en eerlijke toekomst is het volgens Vos nodig dat bedrijven meer op de lange termijn nadenken over investeringen in plaats van op de korte termijn. “In mijn vorige functie als kostendeskundige voor bouwprojecten heb ik mij hier heel erg aan gestoord. Ik legde aan bedrijven uit dat nu investeren over vijf jaar veel geld op kan leveren, maar ze kiezen er toch heel bewust voor om het niet te doen. Ze zeggen: ‘ja, dat klopt wel, maar we doen het niet’. Ze hebben het geld er niet voor over.”

Rol voor de jongeren
Vos denkt dat jongeren hier die vicieuze cirkel moeten doorbreken. “Als je een goed idee hebt dat een duurzaam probleem oplost, kun je beter niet vastzitten aan een bedrijf dat alleen aan het eigen belang denkt. Begin dan met een frisse blik aan je eigen carrière zonder strenge regels die je vertellen wat wel en niet mag.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons