Nederland klaar voor verpakkingsloze super?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De verpakkingsvrije supermarkt is in opkomst. Begin deze maand was er veel belangstelling bij de opening van Robuust! in Antwerpen. Half september opent Original Unverpakt in Berlijn en in Spanje, Frankrijk en Oostenrijk zijn ze er ook al. De winkels vol silo’s, bakken en kratten zijn gevuld met producten als wijn, noten, muesli, rijst, pasta, zaden, pitten, superfoods, kruiden en specerijen, olie, azijn en er komt een machine om je eigen notenpasta samen te stellen.

Precycling, ofwel afval mijden
De bedoeling is dat klanten met hun eigen potjes en zakjes naar de winkel komen, om daarmee de grote hoeveelheid afval die een Nederlandse consument per jaar produceert tegen te gaan. Nederlandse huishoudens produceren jaarlijks ongeveer 600 miljoen kilo plastic verpakkingsafval. Er zijn volop overheidscampagnes die aansporen om dit plastic afval in ieder geval te scheiden, zodat het gerecycled kan worden. Wat veel beter zou zijn, is ‘precycling’: afval vermijden aan het begin van de keten. De verpakkingsvrije supermarkten vormen een stap in de goeie richting.

Alleen wat je nodig hebt
‘‘Steeds meer mensen willen bijdragen aan een duurzame samenleving’’, aldus Van Dijk. Bag&Buy richt zich dan ook op de bewuste consument. Van Dijk doelt dan niet op alleen minder afval, maar wil het ook mogelijk maken om ‘te nemen wat je nodig hebt’, niet meer.  Dat is niet alleen handig voor een alleenstaande, maar ook voor een groot gezin. ‘‘Het gezinnetje van twee ouders met twee kinderen waar alles op is aangepast, is niet meer van deze tijd.’’ Niet alleen no-wasters kunnen hun hart ophalen in de winkel, ook mensen met speciale diëten en of allergieën. Een gedeelte van het assortiment zal biologisch zijn.

Crowdfunding
Om Bag & Buy te financieren wordt er samen met doorgaan.nl een crowdfundingscampagne opgezet die 1 oktober van start gaat. Het Berlijnse Original Unverpakt wist met crowdfunding binnen no time hun startkapitaal bij elkaar te harken. Bij het Belgische Robuust ging het iets moeizamer, maar lukte het uiteindelijk ook. Crowdfunding in Nederland zit enorm in de lift. In de eerste helft van 2011 werd  0,75 miljoen euro opgehaald met crowdfunding, in de eerste helft van 2014 was dat al 23 miljoen. Op de Facebook pagina van Bag&Buy wordt er al druk geliked en gepost; de verwachtingen zijn hoog.  Als alles volgens plan verloopt, zou Bag & Buy haar deuren openen na de zomer van 2015.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons