Achtergrond

Investeerders opgelet: 5 tech-trends uit Afrika

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

De Afrikaanse tech-ondernemers presenteerden hun innovaties op het evenement DEMO Africa voor een internationaal publiek van onder meer investeerders en media uit Afrika en de rest van de wereld. Dit jaar kwamen de geselecteerde ondernemers uit Nigeria, Kenia, Zuid-Afrika, Egypte, Tanzania, Ghana, Uganda, Ethiopië, Rwanda, Tunesië, Benin, Kameroen en Zimbabwe. Ze hopen op een fikse financiële impuls. Van de ondernemers die in de twee eerdere jaren hun innovatieve producten op DEMO Africa hebben gelanceerd, wordt geschat dat ze in totaal meer dan 6,5 miljoen euro hebben binnengehaald aan investeringen, deals of partnerships. De selectie van de DEMO Africa-ondernemers wordt al drie jaar
verzorgd door het Afrikaanse startup-investeringsplatform VC4Africa
(Venture Capital for Africa), een community van Afrikaanse ondernemers en investeerders.

Platform voor innovatie uit AfrikaDEMO Africa wordt georganiseerd door LIONS@FRICA, een publiek-privaat consortium van onder meer Microsoft, Nokia, de internatioale DEMO organisatie, infoDev, African Development Bank, USAID, VC4Africa, Global Entrepreneurship Week. Hun doel is innovatieve technologiebedrijven uit Afrika een platform te bieden om hun producten te lanceren en hun nieuwe innovaties aan het hele continent en de hele wereld te tonen. Zo krijgen de ondernemers nieuwe (media-) aandacht, netwerkkansen en mogelijkheden tot partnerships, investeringen en coaching.

Start-ups
Op het evenement in Lagos wordt duidelijk hoeveel interessante technologieproducten door Afrikanen ontwikkeld worden. De kwaliteit van de projecten, het aantal en de aandacht voor ICT stijgt almaar. Dit jaar werden producten gepresenteerd in de categorieën Communicatie, Gezondheid, Retail, Educatie en Finance. Tussen de pitches door spaken Afrikaanse en internationale technologie-experts over de presentaties en huidige ontwikkelingen.

Bijzonder was dit jaar ook dat DEMO Africa werd afgetrapt met een internationale bijeenkomst van investeerders in Afrikaanse startups en MKB-bedrijven, georganiseerd door VC4Africa. Eén van de uitkomsten hiervan is dat onderzocht gaat worden of er een koepelorganisatie van Afrikaanse privé-investeerders gevormd kan worden, in navolging van andere continenten. Hieronder de vijf ondernemers die aan het eind van het DEMO Africa-evenement zijn uitgekozen om zich binnenkort te presenteren bij het zusterevenement DEMO Silicon Valley, in de internationale startup-hotspot in de VS.

1. Taal-app Menya
Jifunza uit Rwanda bouwt momenteel aan de app “Menya” (wat in het Rwandees “kennis” betekent), waaraan gebruikers geluids- en video-opnames in verschillende talen kunnen toevoegen. Uiteindelijk ontstaat zo een doorzoekbaar platform van leermateriaal over oneindig veel Afrikaanse talen. Gebruikers kunnen taallessen toevoegen, doorzoeken en afspelen. De oprichters hebben het bedrijf tot nu toe met een minimaal budget opgestart en uitgebouwd, en zoeken nu een kapitaalinjectie van 30.000 US dollar (24.000 euro). Bekijk het hier

2. Afrikaanse smartphone Nerve
“Nerve” is een Nigeriaanse smartphone, goedkoper dan andere smartphones, met hardware, software en een online platform die toegang bieden tot lokale Nigeriaanse/Afrikaanse apps, content, accessoires, cloud-opslag, mobiel betalen en meer. Er is al 60.000 US dollar (47.000 euro) in het bedrijf geïnvesteerd, en momenteel wil het bedrijf 500.000 US (395.000 euro) dollar aan investeringen binnenhalen. Bekijk het hier.

3. Beltegoed- & betaal-app Chura
Chura uit Kenia is een mobiele betaal-app waarmee je beltegoed van diverse aanbieders kan kopen, van de ene naar de andere aanbieder kan omzetten, je beltegoed met een klik naar verschillende telefoonnummers kan opwaarderen, en kan omzetten naar mobiel geld. Het bedrijf kreeg nog geen investeringen en wil momenteel 50.000 US ((39.500 euro) dollar aan investeringen binnenhalen. Bekijk het hier.

4. SpacePointe voor het Nigeriaanse MKB
Het Nigeriaanse SpacePointe helpt Afrikaanse bedrijven in het midden- en kleinbedrijf (MKB) hun verkoop te vergroten, zowel offline als online. Online biedt SpacePointe een e-commerce webportal aan waar bedrijven hun producten kunnen aanbieden zonder in eigen website, verkooptechnologie en marketing te hoeven investeren. Offline levert het bedrijf mobiele betaalautomaten, die de afnemende MKB-bedrijven ook aan de online portal kunnen koppelen. Het bedrijf zoekt 5 tot 15 miljoen US dollar (ca. 4 tot 11 miljoen euro) aan investeringen. Tot nu toe hebben de ondernemers de groei van het bedrijf zelf bekostigd. Bekijk het hier.

5. Boekhoudsoftware uit Ghana
Het Ghanese bedrijf PaySail biedt gebruiksvriendelijke salarisadministratiesoftware die ook belastingadministratie en werknemersverzekeringen kan bijhouden voor bedrijven en accountants. Het product sluit aan op lokale bank- en mobiele betaalsystemen en kan zowel berekeningen, rapportages als analyses maken. Het bedrijf heeft tot nu toe 50.000 USD (39.500 euro) aan investeringen gekregen en heeft daar, naar eigen zeggen, momenteel genoeg aan. Bekijk het hier.

Dit is de lijst met alle veertig bedrijven die hun producten bij DEMO Africa lanceerden. Zie ook de live-blog van het DEMO Africa evenement, en de uitkomsten van de speciale investeerdersbijeenkomst die bij DEMO Africa werd gehouden.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons