Wiebeltenen

26-03-2008
Door: Arthur Maas

04p5009 Column - Nederland
Eigenlijk valt het wel mee: gewoon een kwestie van de juiste cijfers opzoeken in de rapporten van onze partners. Hoeveel geld is er uitgegeven? In welke mate zijn de doelstellingen gehaald? Hoeveel mensen zijn er bereikt?  

Bij die laatste vraag zit er een piepklein addertje onder het gras. Er moet namelijk onderscheid gemaakt worden tussen directe en indirecte doelgroep. De directe doelgroep bestaat uit de mensen die behandeld zijn aan wiebeltenen en de mensen die voorlichting over deze ziekte hebben gekregen. De indirecte doelgroep wordt gevormd door de mensen die indirect baat hebben bij de programma's, bijvoorbeeld door wiebeltenennetwerken.  

Tijd voor de grote rekensom. We hebben een koepelorganisatie ondersteund die werkzaam is in Azië (4 miljard), Afrika (800 miljoen) en Latijns-Amerika (500 miljoen). Zij lobbyen ook bij de EU (500 miljoen) en de VN (6 miljard). De EU heeft bovendien goede banden met de VS, aangezien hun wiebeltenenbeleid invloed heeft op de hele wereld (6 miljard).  

Even keurig alles optellen en ziedaar: er zijn 17,8 miljard indirecte begunstigden! Maar wacht even, was het maximum niet 6 miljard? Dan blijft het daarbij. Toch niet slecht, zeker als je bedenkt dat het gedaan is met een budget van 6 miljoen euro. Voor de effiency freaks: dat is 0,1 cent per persoon! Netjes toch?  

Nu nog even aanvinken aan welk millenniumdoel we hebben bijgedragen, en we zijn klaar. Nou, in elk geval is het aantal mensen met wiebeltenen teruggedrongen en gaan hierdoor meer kinderen naar school. We hebben ook vrouwen in ons programma gehad en ongetwijfeld is het ook gunstig geweest voor het klimaat. Ach, weet je wat, ik vink ze gewoon alle acht aan!  
Zo. Nu maar eens kijken wat we dit jaar gaan doen.

Reacties