Achtergrond

‘Stop oorlogsmisdaden in games’

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

 

Vlak nadat het populaire ‘Modern Warfare 2’ is uitgebracht, komen de Zwitserse mensenrechtenorganisaties Trial and Pro Juventute met hun bevindingen op de proppen in het rapport ‘Playing by the Rules’. Medewerkers van de twee organisaties speelden spellen als Army of Two, Call of Duty 5, Far Cry 2 en Conflict Desert Storm in de aanwezigheid van juristen gespecialiseerd in humanitair recht. Zij constateerden dat je in games lukraak burgers mag vermoorden, verdachten mag martelen, soldaten die zich hebben overgegeven neerknallen en huizen, kerken en moskeeën mag platschieten. Oorlogsmisdaden waarvoor je in het echte leven opgepakt kan worden maar waar je in de virtuele wereld met punten voor wordt beloond.call-of-duty-modern-warfare-2

 

Actieve rol
In films en boeken wordt het vaak ook niet zo nauw genomen met het oorlogsrecht, toch hebben de twee mensenrechtenorganisaties er bewust voor gekozen om games onder de loep te nemen omdat de speler, in tegenstelling tot de kijker en de lezer, hier een actieve rol in heeft. Ze schrijven in het rapport dat zij ook wel snappen dat de spelletjes als entertainment zijn bedoeld, maar de totale wetteloosheid van de spellen shockeert hun.

 

Vanwege hun gewelddadige karakter liggen videogames wel vaker onder vuur, de spelletjes hoeven van de Zwitsers echter niet minder gewelddadig te worden. De mensenrechtenorganisaties willen alleen dat ze de regels van het humanitair recht volgen zoals die zijn vastgelegd in de Geneefse conventie. Trial en Pro Juventute denken dat het heel goed mogelijk is om je aan het oorlogsrecht te houden en toch een spannend spel te maken en roepen spellenmakers dan ook op om hun creativiteit beter te benutten.

 

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons